E-handlarens jätteryck – mer än dubblade till 350 miljoner

"Vi har haft ett starkt år".

E-handlaren Babyworld har vuxit stadigt under fler år. Men 2021 hände något och omsättningen fullkomligen exploderade från 160 till 346 miljoner kronor.

Samtidigt drog resultatet, efter finansiella poster, iväg från 2,9 till 7,1 miljoner.

Annons

Vi har haft ett starkt år med både tillväxt och lönsamhet, där vi efter engångskostnader i form av investeringar som vi belastat resultatet med, hade en EBITA på 18,4 miljoner, skriver Dennis Söderqvist, vd på Babyworld, i ett mail till Ehandel.

Babyworld grundades av Nathalie och Dennis Söderqvist och resan började 2015 med en fysisk butik. Drygt ett halvår senare lanserades e-handeln och gick om butiken i omsättning.

"Tuffare tider nu"

I dag har de vuxit till en hel butikskedja, med elva butiker i portföljen. Inte minst efter förvärvet av konkurrenten Big Baby år 2020, där man lade vantarna på sju butiker.

Trots ett succéartat fjolår ser det dock något kämpigare ut i år. Inte minst för e-handeln.

Vi ser tuffare tider nu med lägre barnafödsel och inbromsning online. Våra fysiska butiker står sig dock mer stadigt och det är idag väldigt skönt att vi har fler ben än online att stå på, säger Dennis Söderqvist.

Annons