E-handlarens nya miljonsuccé: ”Kan bli lite åka av”

Nu drömmer man om en vit jul.

Det går fortsatt framåt för Pierce, trots de utmaningar som pandemin medfört. Under sitt tredje kvartal ökade man omsättningen med 13 procent till 329 miljoner kronor.

Varutillgången var väsentligt lägre än normalt i flera kategorier under tredje kvartalet. Detta avsåg speciellt externa varumärken och reservdelar, där lagret till vissa delar varit tomt. Trots detta fortsatte den positiva trenden med tillväxt också under det tredje kvartalet, dock i lägre takt jämfört med det första och andra kvartalet, kommenterar Henrik Zadig, vd för Pierce AB, siffrorna.

Annons

Ser man till årets första nio månader är man dessutom upp 23 procent och har sålt för 1,1 miljarder under perioden.

Efter att vi under de senaste åren framgångsrikt byggt en kundbas och en stark position på den europeiska marknaden genom kraftig försäljningstillväxt har vi sedan slutet av 2019 fokuserat på ökad lönsamhet tillsammans med en mer kontrollerad tillväxt samt ett förbättrat operativt kassaflöde. Vi har även reducerat våra omkostnader jämfört med samma period föregående år. Sammantaget var utvecklingen under årets tredje kvartal stark, säger Henrik Zadig.

Pierce, som driver nätbutikerna 24MX, XLMoto och Sledstore, gör nu som många andra e-handlare och laddar för fullt inför Black Friday.

Organisationen jobbar intensivt och har fullt fokus på att förbättra tillgången på produkter från både externa och egna varumärken, så att vi kan stå rustade med ett starkt kunderbjudande i november. Fjärde kvartalet innebär också säsongsstart för vår onlinebutik Sledstore, som erbjuder tillbehör, utrustning och reservdelar till snöskoteråkare. Vi hoppas på rejält med snö i år, så det kan bli lite åka av på skoterlederna, säger Henrik Zadig.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!