E-handlarens tvåårsdag bäddade för rekordförsäljning

Sålde för hundratusentals kronor - på en dag.

Förra veckan firade Folkness, känt för sina bäddfria täcken, sitt tvåårsjubileum. En milstolpe som e-handlaren passade på att fira med att sänka priserna med 30 procent under ett dygn. Och kunderna vilade inte på hanen.

LÄS ÄVEN: Paret som bäddat för miljonsuccé – nu expanderar de utomlands

Annons

Tilltaget genererade en imponerande försäljning på 250 000 kronor under de 24 timmarna. Något som motsvarar en betydande del, eller lite drygt 16 procent, av Folkness totala omsättning hittills under året.

Det är otroligt roligt och det bekräftar den stora potential vår produkt har. Om inte fördelarna med våra täcken var tydliga hade inte erbjudandet under födelsedagen haft samma genomslagskraft, säger Frida Sämhag, som är en av grundarna.

Minimal marknadsföringsbudget

E-handlarens andra medgrundare Henrik Sämhag vågade inte riktigt hoppas på att kampanjen skulle slå så väl ut. Särskilt med tanke på att sällanköpsvaror ofta är en utmanande kategori under ekonomiska nedgångar.

Men trots en minimal marknadsföringsbudget så satte paret ett nytt stabilt försäljningsrekord.

Den största delen av försäljningen kom organiskt från företagets egna sociala mediekanaler och nyhetsbrev. Cirka 35 procent var återkommande kunder, vilket är ett fint kvitto på nöjda kunder, säger Henrik Sämhag.

Annons