E-handlarna allt muntrare – men varnar för prishöjningar

"Bådar gott inför 2023".

Julen känns redan avlägsen. Men det blev en oväntad lyckad julhandel, enligt en ny undersökning från Klarna-ägda Pricerunner. I rapporten med namnet E-handlarindex summerar e-handlare 2022.

Och den visar att handlarna var på ganska bra humör i slutet av förra året. Munterheten hamnar i indexet på 52,24, mot 51,27 under tredje kvartalet.

Annons

Q4 är en otroligt viktig period för handeln. Utöver julhandel infaller här shoppinghögtider som Black Friday och mellandagsrean. Så det bådar gott för 2023 att e-handlarna upplevt kvartalet som gått bättre än det föregående, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner, och fortsätter:

Vi är däremot inte tillbaka på samma nivåer som vi var under pandemin, när e-handeln frodades och index hamnade på rekordnivåer.

Nöjda med julhandeln

Nästan en majoritet, 44 procent, uppger att de är nöjda eller mycket nöjda med försäljningen under fjolårets sista månader. Och två av tre, eller 66 procent, svarar att de är nöjda eller mycket nöjda med intäkterna under julhandeln.

Samtidigt konstaterar tre av fyra, eller 75 procent, att de tvingas höja sina priser om inflationen fortsätter uppåt under året.

Vi ser redan hur priserna ökat markant inom flera segment jämfört med samma period förra året. I vissa fall kan det härledas till ökad efterfrågan, som pellets och värmeloggs där många letat efter billigare sätt att värma upp sina hem under vintern. Andra produkter, som elektronik och teknikprylar, är speciellt drabbade av brist på råmaterial och en svag valutakurs.

Effektivisering och lönsamhet i fokus

75 procent av e-handlarna svarar också att de främst fokuserar på lönsamhet i år. 21 procent satsar däremot på att sälja till fler länder än tidigare. 13 procent ska anställa fler – medan 11 procent ska göra hållbarhetssatsningar.

Sett till alla e-handlare i undersökningen är det 69 procent som ska jobba med att effektivisera sin verksamhet på olika sätt.

Annons
Annons