E-handlarna avslöjar: Så jobbar vi med influencer marketing

Unika siffror.

E-handlarna gillar influencer marketing, men ser flera utmaningar med att arbeta med influencers. Exempelvis vittnar man om höga priser och svårigheter att välja rätt influencer. Samtidigt finns det flera anledningar att försöka övervinna hindren. Om den görs på rätt sätt kan influencer marketing nämligen användas till allt från att bygga ett varumärke till att öka konverteringen.

Det är några av slutsatserna från enkäten "Svensk inställning till och användning av influencer marketing" som Ehandel gick ut med tidigare i höstas. Tillsammans med vår systersajt Influens.se ville vi undersöka hur landets e-handel arbetar med marknadsföring via influencers, och därför bad vi branschen att berätta. Vi vill dock understryka att enkätsvaren från undersökningen inte bör tolkas som en statistiskt säkerställda, utan snarare som en indikation på hur marknaden ser på fenomenet influencer marketing.

Annons

Enkäten riktade sig specifikt till e-handelsföretag som arbetar med B2C och totalt fick vi in 77 svar. En fråga rörde ifall företagen hade använt sig av influencer marketing under det senaste året, vilket 63 procent svarade ja på. Ungefär hälften av de svarande uppgav att deras investering i influencer marketing hade ökat eller varit oförändrad under det senaste året.

Det framgick också att den vanligaste anledningen till att man använde sig av influencers i sin marknadsföring var att man ville uppnå ökad varumärkeskännedom, följt av att man ville nå ut med ett budskap på ett trovärdigt sätt. På frågan som rörde utmaningar kopplat till influencer marketing instämde 62 procent i att det är svårt att hitta rätt influencer, medan 44 procent bekymras av höga priser. 30 procent ser det som en utmaning att hitta "balansen mellan det tänkta budskapet och influencerns egna kreativitet".

Vill du ta del av fler höjdpunkter från undersökningen? Kolla in artikeln på Influens.se. 

Fler än hälften av de 77 som svarade på enkäten sade sig vara vd eller ägare på företaget där de arbetade. 19 procent var e-handelschefer och 17 procent hade titeln marknadschef. De vanligaste branscherna som representerades var mode/skor (29 procent) följt av möbler/heminredning (17 procent) och skönhet/accessoarer (15 procent). En majoritet av bolagen hade en omsättning på under 50 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Analys: Siffrorna visar det vi misstänkte – men beskedet om liveshopping överraskar

Annons