E-handlarna dras till 19-åringens AI-tjänst: ”Kan snabbt se fördelarna”

Målet: Att slippa "postorder-layouten".

Oliver Edholm tog Sverige med storm när han i höstas lanserade sin AI-tjänst Depict.ai. Han var då 18 år, men hade redan hunnit med en imponerande karriär inom tech-världen och det nya bolaget kunde stoltsera med kapital från namnkunniga investerare och en rad e-handlare som inte tvekade att hoppa på tåget.

LÄS ÄVEN: Här är 18-åringens tjänst för e-handel - tar in 25 miljoner

Annons

Nu har bolag som Plantagen, Ideal of Sweden, Hatstore och Nordiska Galleriet följt efter MQ, Svenskt Tenn och de andra e-handlarna som använder sig av Depicts tjänst, som bistår med produktrekommendationer.

Det har varit intensivt den senaste tiden men det har har gått jättebra. I höstas hade vi runt 20 kunder och nu är antalet uppe i 50. Många av dem är större e-handlare, säger Oliver Edholm till Ehandel.

"Ett team i världsklass"

Samtidigt har teamet hos Depict.ai vuxit till 17 personer och det är en kompetent skara som har samlats i Olivers gäng. En medarbetare har vunnit SM i programmering, en annan har arbetat på Google och en tredje lämnade McKinsey i Storbritannien för att ansluta sig till teamet.

Vi har fokuserat på att bygga upp ett team i världsklass, som kan jobba på våra algoritmer. Det har varit ett av mina absoluta fokusområden.

Vi har sett att det fungerar att skala upp bolaget och att vi får allt fler användare. Det här är som du säkert förstår första gången jag skalar upp ett bolag och det är kul och lärorikt att göra den resan i så ung ålder. Jag ser att vi har en produkt som fungerar väldigt bra.

För lite data

Enligt Oliver Edholm dras de flesta e-handlare med samma problem när det kommer till produktrekommendationer. Såvida man inte har ett väldigt statiskt sortiment lider man i regel av för lite data. När man väl har tillräckligt med data gällande en viss produkt, har sortimentet ändrats och det är nya produkter som ska rekommenderas till kunderna. Varpå problemet med för lite data uppstår igen och rekommendationerna blir därefter.

Antingen fungerar det ganska dåligt eller så får man göra stora mängder manuellt arbete, så det flesta kan ganska snabbt se fördelarna med vår tjänst.

Är ni intresserade av att ta in mer kapital?

Annons

Just nu klarar vi oss bra men man vet aldrig i framtiden.

"Coolare" att vara 18

Oliver Edholm fyllde 19 år den 28 juni. Han tycker att det var “lite coolare” att kunna säga att han var 18, men trivs med sin nya ålder också. Han ser ljust på framtiden och fokuserar fullt ut på att få Depict.ai att fortsätta att växa. Som med all AI blir tjänsten nämligen bättre ju mer den används.

Oliver Edholms vision är att på sikt skapa en form av AI som redan vet vad kunden vill ha. Att allt kan ligga klart i korgen när kunden ska göra sitt köp.

Målet är att man inte ska behöva gå igenom butiken alls. Då kommer vi till slut inte att behöva ha den här traditionella postorder-layouten som e-handlare har i dag, avslutar han.

Annons