E-handlarna får fira jul i år igen

Stark tro på tillväxt i årets julhandel.

Det blir en fröjdefull jul för e-handlarna. I alla fall om man frågar dem själva. Payson och Svea har i sin e-handelsindikator frågat 563 svenska e-handlare om vilka klappar tomten kommer med i år till julhandeln. Hela 79 procent tror att positiv tillväxt döljer sig under granen under decemberhögtiden. Och 42 procent hoppas på stark eller mycket stark tillväxt.

I takt med att Black Friday och Cyber Monday växer blir julhandeln mer utdragen och kunderna har idag möjlighet att hitta fina erbjudanden på flera håll under en dryg månads tid. Det ökar givetvis konkurrensen vilket gör att e-handlarna måste särskilja sig. Förutom en unik produkt och konkurrenskraftiga priser så kan smidiga betallösningar och leveranser vara anledningen till att en konsument väljer en viss webbshop framför en annan. I tider när det är så pass lätt att starta en e-handel gäller det att vässa sitt erbjudande. säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi.

Annons

Den bransch som e-handlarna förväntar sig ska gå allra bäst är elektronikbranschen som får 31 procent av rösterna. Där bakom följer skönhet och hälsa samt leksaker och spel med 9 procent vardera.

Men allt är inte guld och gröna barrskogar ens i e-handeln. Faktum är att 18 procent uppger att de tror att deras försäljning minskar under årets julhandel jämfört med resten av året. Dessutom tror 8 procent på en sämre till mycket sämre försäljning jämfört med fjolåret.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!