E-handlarnas utmaning – unga kunder kräver mer

"Blir allt viktigare".

Hur mycket satsar svenska e-handlare på miljövänliga varor? Inte så mycket, har det visat sig.

En tredjedel uppger att de knappt eller inte alls jobbar med hållbarhet. Och nio av tio nobbar hållbara produkter 2023. Det visar undersökningen E-handlarindex från Klarna-ägda Pricerunner. Rapporten släpptes i början av året.

Annons

Detta trots att en majoritet av svenska konsumenter, mellan 15 och 24 år, tycker att hållbarhet är viktigt. Och 42 procent i den unga gruppen säger att de någon gång avstått från att handla från en butik – för att den inte har varit tillräckligt hållbar.

Hållbarhetsaspekten blir allt viktigare för oss som handlar, och e-handlare kommer behöva ställa om sin verksamhet om de vill behålla konsumenter, framförallt från de yngre generationerna, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner.

Begagnat-trenden är stor

Samtidigt ser vi nu också flera stora satsningar på begagnat i handeln. Teknikmagasinet började exempelvis under förra året att sälja begagnade mobiler och reparationer av teknikprylar. Och nu ska nya vd:n André Sjåsæt få fart på begagnat-försäljningen ytterligare. Österrikiska Refurbed, en marknadsplatsen för rekonditionerad elektronik med växande försäljning i Sverige, gör nu även en B2B-satsning.

LÄS ÄVEN: Han blir ny VD för teknikkedjan – ska leda nya storsatsningen

LÄS ÄVEN: Begagnatjätten växlar upp i Sverige – satsar på B2B: ”Trenden är tydlig”

Annons