E-marknadsplatsen räddningen när lokala butiker tar stryk

“Fruktar det värsta”.

Som vi vet har lokala fysiska butiker det mycket svårt just nu när ingen besöker dem. Senast imorse krävde Svensk Handel ett hyresstopp för att rädda den fysiska handeln.

LÄS ÄVEN: Coronakrisen: Kräver hyresstopp för butiker – ”är djupt oroad”

Annons

Flera lokala modebutiker i Danmark prisar nu marknadsplatsen Miinto för att erbjuda ett litet ljus i tunneln. Marknadsplatsen satsar nämligen på att ge mindre modebutiker ett skyltfönster på nätet.

Jag fruktar det värsta om vi inte var online på Miinto. Jag vill inte säga det högt, men en stängning skulle förmodligen vara verklighet för oss om det inte var för Miinto, där vi når många fler kunder, säger Lena Grünberger, ägare av dambutiken By Rockefeller, i ett pressmeddelande.

Miinto, som har ett stort nätverk av mindre modebutiker i flera länder, jobbar nu för att ännu bättre kunna backa upp de lokala butiker som säljer på marknadsplatsen. Bland annat så ska Miinto vara i kontakt med de stora varumärkena om kontantrabatt till lokala butiker, i utbyte ska Miinto betala butikernas räkningar med omedelbar verkan. Det ska även just nu vara kostnadsfritt för lokala butiker att börja använda marknadsplatsen.

För en vecka sedan visste vi inte att vi skulle stå här. Om situationen fortsätter hotas vi med stängning. Så just nu är onlineförsäljning på en plattform som går långt utöver vår egen avgörande för oss, säger Margit Baunsgaard, ägare av modebutiken Fancy.

Grundaren av Miinto, Konrad Kierklo, uppmanar även alla att handla lokalt - fast då gärna på nätet när det går.

Lokala modebutiker kan också stödjas genom att handla online antingen i deras egna webbshops eller genom Miinto, och här är det viktigt att en stor spelare som Miinto gör allt vi kan för att stödja lokala butiker, säger Konrad Kierklo.

Marknadsplatsen finns i Danmark, Sverige, Norge, Holland, Belgien, Polen, Italien och Schweiz.

Annons
Annons