Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

E-mathandeln "mycket liten" jämfört med andra länder

E-mathandeln "mycket liten" jämfört med andra länder
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Kan visa sig att branschen kommer växa ännu snabbare".

ANNONS

Branschorganisationen Svensk Digital Handel, som nyligen fick en ny VD, släpper idag sin nionde upplaga av den årliga rapporten Digital Mathandel.

LÄS ÄVEN: Per Ljungberg redo för nya jobbet: "En otrolig potential"

Digital Mathandel 2018 förutspår att e-handeln med mat kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor i Sverige i år. Detta skulle i så fall motsvara 1,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige, konstaterar Svensk Digital Handel i ett pressmeddelande. Detta sägs dock vara mycket lite jämfört med andra e-handelsmarknader.

- Tillväxten sker fortsatt från relativt låga nivåer så potentialen för att näthandeln med livsmedel ska fortsätta visa stark tillväxttakt är mycket stor. I förhållande till länder som Storbritannien och Frankrike är också den digitala mathandelns andel av den totala marknaden för dagligvaror i Sverige mycket liten, säger Svensk Digital Handels nya VD Per Ljungberg.

Tillväxten för nätmathandeln beräknas, för helåret, hamna på 19 procent jämfört med i fjol. Och när 2018 är lagt till handlingarna så ska e-handeln med mat stå för 7 procent av den digitala handeln i Sverige.

LÄS ÄVEN: Beställningsstopp i e-handeln - mataktörerna överraskade

Nätmaten kan dock ta en större andel. I en tidigare nyhet idag kunde vi meddela att vissa nätmatbutiker fått sätta stopp för nya beställningar, då de haft ett oväntat högt tryck nu i slutet av semestertiderna. Svensk Digital Handel utesluter inte att nätmaten kan accelerera ännu mer under slutet av året.

- Allt fler konsumenter upptäcker fördelarna med att handla livsmedel på nätet. De renodlade nätaktörerna ökar sin innovationstakt för att göra det ännu mer bekvämt för konsumenterna, samtidigt som de stora kedjorna sjösatt välfungerade e-handel och nu implementerar strategier för att dra fördel av kundkännedom, befintliga logistiknätverk och starka varumärken. Det kan mycket väl visa sig att branschen kommer att växa ännu snabbare än vår prognos, säger Per Ljungberg.

Dela artikeln: