För lite drygt ett år sedan kunde vi berätta att marknadsplatsen Fyndiq hade inför nya regler för hur säljarnas returer och reklamationsärenden skulle hanteras. För att få till en - åtminstone i Fyndiqs tycke - smidigare hantering, skulle fler ärenden hanteras genom automatisk återbetalning till kunden.
LÄS ÄVEN: Fyndiq om de nya reglerna: "Vill undvika långa processer"
Nu meddelar Ebay att liknande förändringar har införts även hos dem. Om inte säljaren ersätter den missnöjda kunden inom två dagar från att den aktuella varan har returnerats, kommer Ebay automatiskt att gå in och betala ersättning till kunden. Till skillnad från Fyndiq, kommer Ebay dock bara att betala ut pengar för de varor som har skickats tillbaka.
Måste ha 30 eller 60 dagars retur
Enligt nyhetssajten Tamebay har förändringen att göra med att Ebay anser att missnöjda kunder ibland har fått vänta för länge på att få tillbaka sina pengar. Sajten menar att det nya systemet kommer att göra kunderna mer belåtna med både Ebay och marknadsplatsens säljare.
De nya reglerna infördes den 1 augusti, och i samma veva bestämde Ebay sig för att även skrota returgränsen på 14 dagar i flera av sina kategorier. Numera är det 30 eller 60 dagars retur som ska gälla för produkter inom till exempel mode, skönhet och inredning. Det kommer fortsatt att vara tillåtet att ta betalt för returfrakten, oavsett om man som säljare väljer att erbjuda 30 eller 60 dagars retur.
LÄS ÄVEN: E-handlare säger upp 274 - kostnaderna blev för stora