Efter branden: Ökade med 50 procent – nära 29 miljoner

“Vi ser ljust på framtiden”.

I slutet av maj berättade vi om den mycket tråkiga nyheten att e-handlaren Geggamojas huvudkontor brunnit ner. Men skam den som ger sig och i mitten av sommaren flyttade företaget in i ett nytt kontor, ett stenkast från det gamla.

LÄS ÄVEN: Geggamoja flyttar till nya lokaler efter den ödesdigra branden

Annons

Men hur har då 2022 gått för Geggamoja som uppenbarligen haft en hel del annat att tänka på än bara försäljningen? Ganska bra visar det sig.

Medgrundaren Sara Sidenbladh berättar för Ehandel att omsättningen för fjolåret landar på nära 29 miljoner kronor, en kraftig uppgång från 19 miljoner året innan. En ökning med runt 50 procent. Företagets e-handel, som står för 74 procent av omsättningen, ska samtidigt ha ökat med 40 procent.

Vi har utökat vårt sortiment och haft ett bra lager under 2022. Vi har under året också haft lyckade kollektioner. Hela Geggamoja-teamet har gjort en strålande insats, säger Sara Sidenbladh.

Hur ser det ut med lönsamheten?

Lönsamheten för e-handeln är positiv men för hela bolaget går vi ut med ett minusresultat på 10 procent. Det är helt enligt plan då vi under 2022 investerat mycket i nya medarbetare samt utveckling av e-handeln, system och processer.

Vad är planerna framöver?

Planen framåt är att fortsätta med tillväxten. I år blir det inte lika mycket varumärkesbyggande aktiviteter, utan mer fokus på konvertering. Vi ska fortsätta arbeta smart och med den fina kundbas vi har skapat. Vi ser ljust på framtiden. Barnen prioriteras och vi tror att det tilltalar flera unga familjer att köpa hållbart producerade barnkläder med god kvalitet.

Annons
Annons