Efter e-handlarens kollaps – räddas av maxad trafik

Kanske vänder det efter trafikomtaget.

Stilsilver är e-handlaren som säljer, vilket bolagsnamnet skvallrar om, smycken på nätet. Och närmare bestämt förstås silversmycken.

Det började dock med en liten inredningsbutik på Smögen på Västkusten. Numera har man utöver en e-handel en butik i centrala Göteborg. Men under 2022 pausades försäljningen till följd av en kraftigt vikande affär under pandemins svåraste år.

Annons

Spridningen av covid-19 under 2020 och 2021 innebar att det inte var möjligt att bedriva försäljning till återförsäljare. Verksamheten drog därför aldrig igång och inte heller under 2022 har det bedrivits någon verksamhet i företaget Stil Silver Products AB, framgår det av det senaste bokslutet.

Ledningen la därför sitt aktiekapitalet på ett bankkonto och det beloppet har uppgått till ynka 25 000 kronor. Men under 2023 ska verksamheten ha varit igång som vanligt igen och nu ska man även ha fått rejäl snurr på Googletrafiken. I dagsläget genereras 65 procent omsättningen via Google Ads. Detta efter ett rejält omtag med hjälp av en Google Ads-byrå.

Vi började med att strukturera upp all produktdata i Google Merchant Center med hjälp av "supplement feeds". Vi optimerade och berikade alla attribut och titlar för att täcka alla potentiella sökord, vilket visade sig vara en framgångsrik strategi, skriver Stilsilver och fortsätter:

En noggrann genomgång och optimering av kontostrukturen följdes av implementering av nya budgivningsmetoder.

Allt detta sammantaget ska även ha sänkt kostnaderna i relation till intäkterna, samtidigt som försäljningsvolymen ökade. Man ska också ha jobbat med en ökad synlighet på samtliga sökord. Bolaget har även kontinuerligt utvecklat hemsidan med förbättrade landningssidor för att matcha det kunderna söker efter på Google.

Nu återstår det att se om den boostade trafiken även avspeglar sig i 2023-siffrorna.

Annons