Efter fiaskot i Norge – nu testar Matsmart en ny marknad

Köpte ny domän för 100 kronor.

För snart ett år sedan stod det klart att Matsmart skulle sluta skicka varor till Norge. Detta sedan bland annat krångel med tullen ställt till det för bolaget och enligt vd:n Karl Andersson lett till för dålig lönsamhet. I samband med nedtrappningen i Norge, avslöjade Matsmart att företaget tittade på en ny marknad, som av allt att döma såg ut att bli Danmark.

LÄS ÄVEN: Matsmart slutar skicka varor till Norge: "Fick inte lönsamhet"

Annons
Annons

Nu har det till slut blivit dags för lansering på andra sidan sundet. Där kommer bolaget dock inte att heta Matsmart, utan Motatos. Tanken är att namnet ska vara en lek med det engelska ordet "tomatoes".

Motatos fungerar bra tillsammans med vår affärsidé om att mat fortfarande är fantastisk trots att en etikett råkar sakna en bokstav, säger Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Ville ha "bortglömd" domän

Det nya namnet ska enligt Matsmart ha uppskattats både internt och bland utfrågade danska konsumenter. Och det förde även med sig en annan fördel - nämligen att den danska domänen gick att köpa för cirka hundra kronor.

Vi letade efter en ”bortglömd” domän som valts bort av andra i jakten på mer perfekta namn, men som vi vill ge en andra chans.

Motatos verksamhet kommer inte att skilja sig nämnvärt från den verksamhet Matsmart bedriver i Sverige och Finland, det vill säga att sälja produkter med exempelvis kort utgångsdatum och feltryckta etiketter till lägre priser än vad den traditionella handeln kan erbjuda.

Vår vision är en värld utan matsvinn och det är för att kunna rädda ännu mer mat som vi tar steget ut på fler marknader. Nu ska vi underlätta för danskarna och de danska producenterna att göra en insats för miljön, avslutar Karl Andersson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!