Search
Close this search box.
ANNONS

Efter fusionen: Kicks VD talar ut: "Rätt tajming"

Kicks vd Freddy Sobin
Kicks/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Vissa i ledningsgruppen måste lämna det nya bolaget.

ANNONS

Att slå sina påsar ihop för att bli starkare tillsammans är på modet. Och i går tisdag var det dags igen. Axel Johnson-koncernen meddelade att man nu slår ihop sina portföljbolag Kicks och Skincity, vilka omsatte 3,6 miljarder – respektive 600 miljoner kronor i fjol.

Tillsammans ska de bli en ledande aktör på skönhetsmarknaden, under ny flagg, nämligen Kicks Group.

På en konkurrensutsatt marknad ser bolagen att de blir starkare tillsammans, där de genom sammanslagningen kan dra nytta av såväl varandras kompetenser som kund- och marknadsinsikter, framgick det av ett pressmeddelande på tisdagen.

"Ständig förbättring"

Vi på Ehandel bestämde oss för att ta reda på mer och Kicks vd Freddy Sobin avslöjar nu fler detaljer. Han börjar med att konstatera att konkurrensen på skönhetsmarknaden har hårdnat de senaste åren.

Alla bolag i sektorn måste därför hela tiden arbeta för ständig förbättring och effektivisering. Fusionen skapar i vanlig ordning synergier och i det här fallet "inom en rad investeringstunga områden såsom it, tech och logistik".

Samtidigt får vi förstärkt fokus på och kraft till att vidareutveckla och stärka respektive varumärke, kundupplevelse och kunderbjudande. Efter interna diskussioner ser vi också att det nu är rätt tajming att ta nästa steg i samordningen av Axel Johnsons specialiserade skönhetsbolag, säger Freddy Sobin till Ehandel.

Hur kommer ni att optimera varumärket?

Kicks och Skincity kommer fortsättningsvis att vara två skilda varumärken med distinkta kunderbjudanden. Så från ett kundperspektiv är det inget som förändras, annat än vi nu har mer kraft än någonsin att kunna satsa på att utveckla respektive varumärkes kundupplevelse såväl som att stärka respektive kunderbjudande. Målet är självklart även att stärka och säkra framtida lönsamhet.

"Ett fåtal får lämna"

Det nya gemensamma paraplynamnet blir dock som ovan nämnt Kicks Group. Men det är inget varumärkesnamn, betonar Freddy Sobin.

Att vi valde Kicks Group som bolagsnamn beror på att det är inarbetat och att vi ville samla hela organisationen internt under ett och samma namn så alla känner samhörighet, säger han.

Kommer sammanslagningen innebära några personalförändringar inom Kicks och Skincity?

Med tanke på att vi kommer att ha en ledningsgrupp, och inte två, kommer ett fåtal personer ur Skincitys ordinarie ledningsgrupp att lämna, men alla ska arbeta vidare in i första kvartalet 2023, för att säkra en lyckad integration och sammanslagning. I övrigt finns det inga planerade uppsägningar. Det är det organisationsförslag som vi har lagt fram och som vi inväntar fackligt godkännande på.

Finns det några planer på sparpaket eller liknande neddragningar framöver, givet det tuffa ekonomiska omvärldsläget?

Vi ser tydligt att sammanslagningen kommer att leda till vissa synergier och effektiviseringar. Men vi ska också fortsätta att investera i vår konkurrenskraft. Det finns inget sparpaket inplanerat. Men vi har heller inte i dagsläget några expansionsplaner till fler marknader.

Dela artikeln: