Efter hotet: Adlibris justerar momsfel – skyller på systemen

"Momsen baserat på format".

En bokhandlare har hotat med att anmäla nätbokhandeln Adlibris till Skatteverket. Och nu ändrar e-handlaren upplägget som beskrivits som en otillbörlig konkurrensfördel. Detta rapporterar Svensk Bokhandel, som tydligen skrivit om ett liknande fel för några år sedan.

Så vad har hänt? Jo, i vad som vid en första anblick ser ut att vara inspirerat av Ehandelsdokumentären, så har Adlibris tagit ut bokmoms på kalendrar. En produkt som ska bära en moms på 25 procent. Detta har förstås givit en otillbörlig konkurrensfördel och nu meddelar e-handlaren att man justerat det hela.

Annons

Adlibris förklarar att det handlar om ett systemfel då man lagt på momsen baserat på format och då har kalendrar ibland gått under spiralinbunden bok.

I måndags gjorde vi en förändring i Bokinfo-integrationen så att vi numera läser in momsvärdet därifrån i stället för att mappa upp momsen baserat på format, säger Adlibris försäljningschef Sakari Luovio till Svensk Bokhandel.

På frågan om hur många kalendrar som sålts med felaktig moms så svarar Sakari Luovio följande:

Vet ej, jag har inte kollat. Men våra business controllers är på det.

Annons