ANNONS

Efter konkursen - "vi ska blÄsa nytt liv i Forever 21"

Jamie Salter, vd pÄ Authentic Brands

"En otrolig rÀckvidd och stor potential".

ANNONS

I september förra Äret lÀmnade den amerikanska modekedjan Forever 21 in en konkursansökan, efter 35 Är pÄ marknaden. Företaget lade ner sin verksamhet i 40 lÀnder, frÀmst i Europa och Asien, och i USA fick bolaget stÀnga 178 butiker.

LÄS ÄVEN: Modetitanen i konkurs – tvingas till globala massnedlĂ€ggningar

DÀrefter var planen att man skulle börja satsa pÄ sin e-handelsaffÀr ordentligt och endast driva nÄgra hundratals butiker.

FrÄn 800 till 600 butiker

Nu har kedjan rÀddats av tre amerikanska bolag; tvÄ fastighetsföretag Simon Property Group och Brookfield Property Group samt koncernen Authentic Brands Group, som har en global portfölj innehÄllande företag inom olika branscher. Bolagen Àr nu storÀgare i Forever 21 och prislappen ska ha landat pÄ 81 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 789 miljoner kronor. Det rapporterar Fashion United.

LÄS ÄVEN: Efter konkursen – nu satsar klĂ€dkedjan pĂ„ e-handel

Forever 21 Àr ett mÀktigt varumÀrke med en otrolig rÀckvidd och stor potential, sÀger Jamie Salter, vd pÄ Authentic Brands, i ett pressmeddelande och fortsÀtter:

Vi ser fram emot att tillsammans med F21-teamet och vÄra globala partners blÄsa nytt liv i varumÀrkets kÀrnverksamhet, och skapa en nÀra relation till kunder runt om i vÀrlden.

Innan konkursen hade Forever 21 cirka 800 butiker och i dag har företaget totalt 593 stycken. Planen framöver Àr, enligt de nya Àgarna, att modekedjan ska vÀxa i Europa, Asien, Mellanöstern och Sydamerika. Det ska man göra genom ny design, ett mer hÄllbart produktionsflöde samt via nya digitala kampanjer. Det skriver Habit.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se