I september förra Äret lÀmnade den amerikanska modekedjan Forever 21 in en konkursansökan, efter 35 Är pÄ marknaden. Företaget lade ner sin verksamhet i 40 lÀnder, frÀmst i Europa och Asien, och i USA fick bolaget stÀnga 178 butiker.
LĂS ĂVEN: Modetitanen i konkurs â tvingas till globala massnedlĂ€ggningar
DÀrefter var planen att man skulle börja satsa pÄ sin e-handelsaffÀr ordentligt och endast driva nÄgra hundratals butiker.
FrÄn 800 till 600 butiker
Nu har kedjan rÀddats av tre amerikanska bolag; tvÄ fastighetsföretag Simon Property Group och Brookfield Property Group samt koncernen Authentic Brands Group, som har en global portfölj innehÄllande företag inom olika branscher. Bolagen Àr nu storÀgare i Forever 21 och prislappen ska ha landat pÄ 81 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 789 miljoner kronor. Det rapporterar Fashion United.
LĂS ĂVEN: Efter konkursen â nu satsar klĂ€dkedjan pĂ„ e-handel
Forever 21 Àr ett mÀktigt varumÀrke med en otrolig rÀckvidd och stor potential, sÀger Jamie Salter, vd pÄ Authentic Brands, i ett pressmeddelande och fortsÀtter:
Vi ser fram emot att tillsammans med F21-teamet och vÄra globala partners blÄsa nytt liv i varumÀrkets kÀrnverksamhet, och skapa en nÀra relation till kunder runt om i vÀrlden.
Innan konkursen hade Forever 21 cirka 800 butiker och i dag har företaget totalt 593 stycken. Planen framöver Àr, enligt de nya Àgarna, att modekedjan ska vÀxa i Europa, Asien, Mellanöstern och Sydamerika. Det ska man göra genom ny design, ett mer hÄllbart produktionsflöde samt via nya digitala kampanjer. Det skriver Habit.