Efter kritiken: Nu får Postnord beröm av PTS: ”Bra som helhet”

PTS har synat Postnord i sömmarna.

Postnord har tidigare fått kritik för sin brevhantering. Otillräcklig bemanning, dålig planering och för svag hantering av kundernas klagomål, löd exempelvis kritiken från granskande myndigheten Post- och telestyrelsen (PTS) år 2017.

LÄS ÄVEN: PostNords svar till PTS: ”Ett komplext pussel”

Annons

Nu har PTS granskat hur Postnord mäter befordringstider för brev. Granskningen gäller främst brev som lämnats in för så kallad tvådagarsbefordran, alltså post som ska levereras inom två dagar till mottagaren.

Resultatet visar till att börja med att Postnord mäter befordringstiden för mer än 80 000 frimärkta brev per år.

Postnord bedömer att testföretaget behöver mäta så många brev för att kunna bryta ned resultatet på olika geografiska områden och ändå få ett bra statistiskt underlag. Frimärkta brev är den enda tjänst som går igenom alla Postnords processteg och Postnord anser därför att mätningar av den tjänsten bäst indikerar kvaliteten i operatörens produktion, framgår det av beslutet.

PTS konstaterar också att Postnord som helhet sköter sina mätningar bra. Mätningarna uppfyller därmed tillståndsvillkoren, enligt beslutet.

Skulle PTS framöver få indikationer på att så inte är fallet kan myndigheten komma att ställa krav på att Postnord mäter 1:a-klasstjänster i större utsträckning i enlighet med den standard som hänvisas till i tillståndsvillkoren för Postnord. Myndigheten beslutar därför att avsluta tillsynen utan ytterligare åtgärd.

Annons