Plastpåseskatten: Efter märkliga felräkningen: “Fasen inte okej”

Kräver att skatten rivs upp.

Det är knappast någon hemlighet att Svensk Handel inte är direkt sålda på skatten på plastbärkassar. Den infördes den 1 maj i år och har nu fått till följd att en plastpåse i handeln kan kosta runt sex kronor styck. I dag kom dock beskedet att Naturvårdsverket, som har till uppgift att mäta mängden plastpåsar som används i Sverige, har räknat fel. För 2017 redovisade myndigheten att svenskarna hade använt 114 påsar per person och år, men det riktiga antalet har nu visat sig vara 83 påsar per person och år. 2018 sades siffran ha sjunkit till 102 påsar per person och år, men det antalet har nu reviderats till 77.

LÄS ÄVEN: Kritiserade plastpåseskatten klubbad: "Symbolpolitik som saknar miljönytta"

Annons

"Dubbla känslor"

När den nya skatten togs fram sades den vara ett verktyg för att nå EU-målet för 2019 på 90 påsar per person och år, vilket Sverige alltså hade lyckats med redan 2017. Nyheten har fått Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, att reagera. Han menar att den nya skatten är baserad på ett helt felaktigt underlag och att den därför omedelbart borde rivas upp.

Skillnaden är ju enorm. Särskilt med tanke på att vi tidigare var med stor marginal på fel sida om målet och att vi nu har visat oss vara på rätt sida med stor marginal, säger han till Ehandel.

Det är dubbla känslor. Å ena sidan känner man lite att vad var det vi sa, men å andra sidan är det förfärande att beslut fattas på felaktiga grunder. Det är fasen inte okej.

2019 gjorde vi enligt Naturvårdsverket av med 74 påsar per person. Det innebär att mängden påsar per person har minskat med nio stycken på två år. För att nå EU:s mål på 40 påsar per person och år till 2025 måste alltså minskningen gå något snabbare de kommande åren.

Vill slopa EU-målet

Mats Hedenström understryker att Svensk Handel gärna samarbetar i arbetet med att minska plastanvändandet i samhället. Han tycker att man måste ta ett helhetsgrepp och bland annat se över olika typer av emballage, samt ta hänsyn till hur plasten i fråga har tillverkats. Branschorganisationen hade helst sett att EU-målet på 40 påsar hade slopats och att man istället hade tagit ett helhetsgrepp kring hur miljöbelastningen ser ut i stort.

I Sverige riskerar det här att bli kontraproduktivt. Självklart ska plast inte hamna i naturen men på något sätt måste ju konsumenterna bära hem sina varor från butikerna och ingen har hittills kunnat visa på bättre lösningar. Det måste finnas en trovärdighet i miljöpolitiken, annars riskerar man att underminera hela arbetet, säger Mats Hedenström.

LÄS ÄVEN UPPFÖLJNINGEN: Försvaret efter plastkassemissen: "Fortfarande tufft att nå målet"

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!