Efter megaförlusten – styrkebesked från CDON: ”Bytt fokus”

"På rätt väg".

Hur går det egentligen för den klassiska gamla e-handelsplattformen CDON? Ja, det vet vi nu. Vid lunchtid på torsdagen släppte plattformen rapporten för sitt fjärde kvartal, samt helåret 2023. Men låt oss fokusera på Q4.

CDON presterade ett GMV på 625,6 miljoner, mot 650,6 miljoner året innan. Man tappade i det fallet alltså drygt 25 miljoner.

Annons

När vi nu stänger böckerna efter ett intensivt år, drar vi slutsatsen att vi är på rätt väg för att realisera CDON:s stora potential, skriver bolaget i sitt bokslut.

Vad sjutton är då GMV? Jo, det står för ”gross merchendise value” och det är det totala försäljningsvärdet på de varor som säljs på en marknadsplats. Och i det fjärde kvartalet tappade CDON alltså ganska många GMV-miljoner.

Men CDON redovisar även sin nettoomsättning, alltså totala försäljning, och den ökade istället med med 6 procent till 160,9 miljoner kronor – från 151,5 miljoner motsvarande kvartal

EBIT, alltså rörelseresultatet, var samtidigt ned med -7,5 miljoner kronor. Men det var ändå en rejäl upphämtning från motsvarande kvartal 2022. Då uppgick förlusten till hela -65 miljoner.

Under 2023 har vi fokuserat på att bygga en grund för framtida tillväxt, skriver CDON-vd:n Fredrik Norberg i sitt vd-ord.

Man lyfter även fram att man har kommit långt med integreringen av Fyndiq, som man köpte för drygt ett år sedan. Fyndiq är en marknadsplats som har specialiserat sig på fyndvaror, med förstås låga priser. Men än återstår en del arbete med att korsbefrukta CDON:s sajt med Fyndiqs sajt, framgår det också.

Mindre plågade av konkurser och bedrägerier

CDON nämner även att man tidigare i början av februari i år stänger ner sitt Malmökontor, för att centralisera hela rasket till Stockholmskontoret. Men de flesta på Malmökontoret kommer att erbjudas liknande roller i huvudstaden.

Vi har också ändrat vårt fokus som numera är helt kundfokuserat. Utöver att höja kundnöjdheten så minskar det också riskerna för bedrägerier (såsom oseriösa försäljare på plattformen reds. anm.) och konkurser (CDON-handlare som plötsligt har gått i konkurs reds. anm.), som historiskt sett har plågat CDON, konstaterar vd:n och fortsätter:

Annons

Vi har redan märkt ett positivt utfall av vårt nya arbetssätt – och de konkurser som har skett under hösten har haft minimal påverkan på våra kunders ekonomi, framgår det utan att man för den delen ger några konkreta exempel.

Annons