Efter miljardsuccén – Elgiganten: ”Räknar med nytt rekord i år”

"Black Friday är viktigt för oss".

Black Friday är en av de enskilt viktigaste dagarna för flera handlare i Sverige. Och det råder stor förväntan, då det spås ytterligare tillväxt för Black Week i år.

En av aktörerna som i vanlig ordning slår på stort under den omåttligt populära reaveckan är Elgiganten. Koncernen Elkjøp Nordic, där Elgiganten ingår, sålde för totalt 1,3 miljarder norska kronor bara under fredagen i fjol.

Annons

Elgiganten gjorde själva ett rekordår och tog bland annat emot 1,3 miljoner kundbesök på nätbutiken. Men trots förra årets succé räknar man med att det ska gå ännu bättre i år.

Förra året landade Elgigantens totala omsättningen på 617 miljoner kronor under fredagen. De första tolv timmarna under förra Black Friday ökade vår e-handel med hela 59 procent jämfört med året innan, säger Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten, till Ehandel.

Vi räknar med att slå ett nytt rekord i år.

LÄS ÄVEN: Sålde för 1,3 miljarder på Black Friday

Ett av orosmomenten för årets upplaga är det faktum att Black Friday i år infaller väldigt tätt inpå julhandeln. Flera e-handlare har bekymrat sig över pressade marginaler, men för de större aktörerna tycks krocken nästan vara en gåva, så även Elgiganten som är mycket nöjda med sammanträffandet.

Black Friday är ett tydligt startskott för årets julhandel. Det innebär att julhandeln blir utspridd över en längre period, vilket gynnar alla parter! Vi kan fokusera mer på varje enskild kund och kunden kan vara färdig med sina julklappsinköp tidigare och njuta av stressfria dagar precis innan julafton, säger Li Persson.

LÄS ÄVEN: E-handlarens BF-bekymmer: ”Fyllde privatbilar med säckar och paket”

Hur har ni förberett er för rearushen i år?

Annons

Vi har förberett vår logistik, kapaciteten på vår hemsida och vår bemanning,

Vilka varor tror ni kommer att bli storsäljarna i år?

Liksom föregående år kommer både tv och mobiltelefoner vara storsäljare, men i år räknar vi också med att vitvaror och produkter till det smarta hemmet kommer bli stora produktgrupper.

LÄS ÄVEN: Så möter e-handelsjätten Black Friday-kaoset – ”Vi förstår oron”

Hur viktig är Black Friday för er?

Black Friday och Cyber Monday är viktigt för Elgiganten och vi vill att det ska bli en härlig upplevelse för våra kunder och medarbetare.

Annons