ANNONS

Efter miljonkraschen: Grundaren tar revansch – knepet som utmanar hela branschen

Swoptis grundare Anders Blomquist och Ville Olin
"På ett rätt ovanligt sätt".

Efter att ha sett hur transparent prissättning uppskattades av kunderna på Nividas, tar e-handelschefen Anders Blomquist nu, tillsammans med medgrundaren Ville Olin, ett nytt grepp om optikbranschen.

Vårt nya bolag, Swopti, försöker förändra optikbranschen på ett rätt ovanligt sätt. Vi säljer nämligen inte glasögon, säger Ville Olin till Ehandel.se.

ANNONS

Nividas, som grundades 2014, var själva en uppmärksammad utmanare som kombinerade e-handel med egna butiker. Trots en stark varumärkesprofil och en räddningsaktion där ägare som finansmännen Patrik Brummer och Martin Bjäringer sköt till 12,4 miljoner kronor hösten 2022, brottades bolaget med ständiga förluster. Våren 2023 tvingades man till slut begära sig i konkurs. Erfarenheterna från en hybridmodell med höga omkostnader verkar ha format det färska bolagets strategi.

LÄS ÄVEN: E-handlaren går i konkurs - tunga förluster för svenska märket

Med det nystartade Swopti är affärsidén att inte sälja nya glasögon över huvud taget, utan istället göra det enkelt och prisvärt för konsumenter att byta ut glasen i sina befintliga bågar.

Traditionella optiker har ett incitament att sälja helt nya glasögon, ofta i kombination med abonnemang. Men vi ser ett enormt värde som ligger och samlar damm i folks byrålådor. En kvalitetsbåge håller oftast mycket längre än de slipade glasen, säger Anders Blomquist.

Inspirationen till affärsmodellen kommer från ett oväntat håll, medan prissättningen är ett direkt arv från den tidigare arbetsgivaren.

Man kan säga att vi lånade affärsmodellen från Knivbrev och konceptet med fasta priser från Nividas. Transparensen var oerhört uppskattad hos kunderna, särskilt för de med mer komplicerade synfel där priset annars kan dra iväg, förklarar Anders.

"Gör stor skillnad"

Processen är helt digital. Kunden beställer glasbyte via Swoptis hemsida och får hem en specialanpassad låda för att skicka in sina bågar. Glasen slipas och monteras sedan i ett svenskt labb innan de returneras till kunden. Genom att exkludera dyra butikslokaler och stora marknadsföringsbudgetar kan företaget pressa priserna rejält.

Våra priser ligger på ungefär en tredjedel till hälften av vad man får betala hos en traditionell optiker, och då kompromissar vi inte med kvaliteten på glasen, säger medgrundaren Ville Olin.

Swopti driver verksamheten helt utan extern finansiering, utöver det egna aktiekapitalet, och har främst satsat på att skapa en så tydlig och smidig kundupplevelse som möjligt.

Hittills har vi växt i princip helt organiskt, med undantag för några tusenlappar i Google Ads varje månad, och responsen har varit väldigt fin. Våra kundrecensioner vittnar om att folk uppskattar enkelheten, priserna och att kunna behålla sina befintliga bågar, säger Ville Olin.

Omsättningen har hittills varit blygsam men ökat stadigt månad för månad. Grundarna ser en tydlig uppåtgående trend och har dubblat försäljningen varje kvartal jämfört med föregående sedan starten. I maj 2025 omsatte bolaget 60 000 kronor och juni ser ut att landa ännu högre.

Det känns extra kul med tanke på att vi hittills bara drivit Swopti vid sidan av våra ordinarie heltidsjobb, på kvällar och helger. Från och med augusti kommer vi båda gå ner i tid från våra ordinarie jobb och kunna lägga mer tid på Swopti, vilket vi tror kommer göra stor skillnad, säger Ville Olin.

En sak som har förvånat grundarna positivt är den höga återköpsfrekvensen, trots att glasögon vanligtvis är en sällanköpsvara. De ser det som ett starkt kvitto på att tjänsten skapar både värde och förtroende hos kunderna.

Framtidsplaner

Swopti etablerar sig på den svenska optikmarknaden, en betydande sektor som omsatte 9 miljarder kronor under 2023. Med en tillväxt på 7,3 procent inom glasögonförsäljning ser företaget en tydlig möjlighet i den ökande efterfrågan på hållbara konsumtionsval.

Att återanvända och förlänga livslängden på produkter är bland det mest hållbara vi kan göra. Det är en hederlig, organiskt växande affärsmodell som varken kräver AI eller riskkapital.

Grundarduon har tydliga planer för hur de ska accelerera tillväxten under resten av året, med fokus på både produktutveckling och marknadsföring. De planerar att bredda utbudet med bland annat tonade glas och andra tillval som passar naturligt in i deras erbjudande.

Parallellt med detta ska de nå ut bredare genom att öka sina insatser inom betald annonsering på sociala medier under hösten. Målet är att utbilda en större marknad, eftersom de hittills främst nått personer som redan vet att det är möjligt att byta glas.

I princip alla som har ett par glasögon eller solglasögon hemma är en potentiell kund, även utan synfel, avslutar grundarna skämtsamt.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se