Efter Q3-smockan: H&M börjar ta betalt för returer

Dollarns utveckling blir avgörande.

I veckan stod det klart att H&M:s försäljning vek ner rejält i tredje kvartalet. Och nu måste klädjätten spara 2 miljarder kronor om året.

För att öka intäkterna planerar man nu också att börja ta betalt för returer av e-handlade varor. Detta är något som flera konkurrenter redan har börjat att göra, enligt företaget. Returavgiften ska dock först testas i Norge och Storbritannien de närmaste dagarna, säger vd:n Helena Helmersson till Bloomberg.

Annons

Vi testar nu returavgifter som en möjlig åtgärd som vi kan vidta. Men huruvida vi går vidare beror på hur kunderna reagerar, säger hon till Bloomberg.

"Börjar plana ut"

Målet är förstås att sänka sina kostnader i en tid då råvaru- och fraktpriserna är skyhöga, vilket också är huvudorsakerna till att kvartalsrapporten är en dyster läsning, enligt vd:n. Men Helena Helmersson ser samtidigt viss ljusning, då hon tror att pristopparna kan vara nådda på både bomulls- och transportsidan.

Det finns fortfarande en hel del osäkerhet, men det ser ut som att det börjar plana ut nu. Den största riskfaktorn framöver är den amerikanska dollarns utveckling, säger hon.

LÄS ÄVEN: Stentufft kvartal för H&M – tvingas till stora besparingar

Annons