Efter succéåret – friluftsjättens VD talar ut: ”Vi är bra differentierade”

Theveas vd förklarar orsakerna bakom superresultatet.

Som Ehandel rapporterade på måndagen så gick det lysande för Thevea Brands Group i fjol, koncernen bakom varumärken såsom Tretorn, Racqet, Sarek & Fjällmark.

Omsättningen landade på 432 miljoner kronor förra året. Det motsvarar en ökning med hela 80 procent, mot året innan. Samtidigt växte lönsamheten med 90 procent till drygt 7 miljoner, medan e-handelaffären klättrade med hela 260 procent. Ett flexibelt arbetssätt och ett starkt team uppges ligga bakom framgångarna.

Annons
Ehandel bestämde sig för att ta reda på mer om vad som låg grund för fjolårets succé.

Entreprenörsandan som gör att vi försöker hitta nya sätt att arbeta, tänka och lösa problem triggar oss hela tiden. Att vi är tre högst operativa delägare utan styrelse gör att vi kan arbeta väldigt agilt, säger vd Magnus Månsson.

Han tillägger att man också har satsat mycket pengar på att få ihop ett riktigt bra och starkt team.

Det ligger ett arbete som gjorts bakåt i tiden, från starten 2015, som gör att vi kan skörda vissa delar nu. Vi tror också att det ökade intresset för friluftsliv och idrott har gynnat oss.

Vi går enligt de flesta bedömare in i en lågkonjunktur nästa år. Är försäljningen redan påverkad?

Vi undgår ju inte det som sker på marknaden. Samtidigt är vi bra differentierade ur både ett varumärkes- och marknadsperspektiv, liksom på distributionssidan, alltså inom wholesale, e-handel och fysisk retail. Ett visst tapp hämtas upp på ett annat område.

Men hur har de breda prisuppgångarna påverkat er?

Vi är klart påverkade av den historiskt svaga svenska kronan under 2022, som många inte har kunnat förutse och inte vi heller.

Något koncernen dock tror på starkt framåt är padeltrenden. I portföljen ingår nämligen Racqet, som säljer padelutrustning online.

Annons

Padel har samtidigt sett en nedgång i Sverige. Vad får er att tro på en fortsatt uppgång utomlands?

Padel växer just nu globalt och har stabiliserats i Sverige, men är fortfarande på en hög nivå. Sett till att padeln är världens snabbast växande sport, samt till att vi lanserar på flera marknader utanför Sverige inom kort, ser vi en möjlighet i att ta en tydlig position globalt, säger Magnus Månsson och tillägger:

Själva padelspelandet ser vi inte minskar, utan snarare kommer padeln att gå in i en mer mogen fas, inom såväl tävling- som föreningsverksamhet.

Annons