ANNONS

Efter tolv år: Så går det för Let's Deal – VD:n avslöjar

Christer Odden är vd för Let's Deal.
Pressbild/Let's Deal

"6,5 miljoner besökare på plattformen i fjol".

ANNONS

Redan 2009 grundade entreprenören Alexander Hars rabattsajten Let’s deal tillsammans med Lars Karlsson.

Via sajten kunde användarna få rabatter på allt ifrån resor till porslin och drönare. Året efter köpte den norska medie- och techjätten Schibsted in sig i bolaget, och 2015 lämnade medgrundaren Alexander Hars.

I början av 2022, alltså i år, var det dags för ännu en ny ägarresa för Let's Deal. I januari valde Schibsted att sälja vidare bolaget till danska Sweetdeal – som därmed numera är det största bolaget i Norden inom deal-segmentet.

Vd:n Christer Odden hörde av sig till Ehandel för att berätta att bolaget nu firar 12 år. Vi passade då även på att fråga hur det går för företaget.

Och totalt omsätter Let's Deal i dag runt 400 miljoner kronor, varav 200 miljoner i Sverige och resten i Norge och Danmark, berättar Christer Odden.

Vi ser en ökande efterfrågan efter bra fynd och lokala erbjudanden i alla länder. I Sverige är det primärt Göteborg, Malmö och Stockholm som flest kunder återfinns, säger han till Ehandel och fortsätter:

Cirka 6,5 miljoner användare besökte vår plattform förra året, och vi ser nu en ökande tendens. Folk vill ut och äta billigt, uppleva nya städer och hitta en bra deal,

Hur ser konkurrensen ut i ert segment i dag?

Konkurrensen på deals i Sverige är inte så stort. Men vi ser en desto större konkurrens inom vår produktförsäljning med konkurrerande aktörer som Fyndiq och CDON.

Det gör att vi måste vara tidigt ute och jobba med allt från leveranstider till priser. På lokala deals och upplevelser så ser vi däremot inte någon särskilt stor konkurrens i dagsläget.

Under 2022 är målet även att vända till svarta siffror, efter en mindre förlust i fjol, enligt vd:n.

I och med att vi numera ägs av ett danskt bolag, som är störst i Norden inom deals-segmentet, är målet helt klart att växa oss stora. För att sedan ta oss vidare ut i världen.

Vad har ni för kunder idag?

De är mellan 25 och 54 år. Ofta har de två barn, god ekonomi och är på på jakt efter bra erbjudanden.

Hur ska ni förbli relevanta och utveckla er produkt framåt?

Vi ska kunna erbjuda något för alla. Vi kommer att utöka deals inom lokala erbjudanden, finnas i flera städer, ligga före inom nya produkttrender, men också vara en god partner för våra partners. Och så ska vi förstås alltid ha de bästa dealsen.

David Gustavsson
david@ehandel.se