Efter uppköpet – nu ska lagren slås ihop: ”Pågår förhandlingar”

Granngårdens vd om att få en ny systerbutik.

Att bli Nordens ledande husdjursaktör. Så ser ambitionen ut hos det norska företaget Felleskjøpet, som i dag gick ut och meddelade att man förvärvat hela Dyrekassen.no.

LÄS ÄVEN: Husdjursjätten tar över konkurrenten: "Satsar offensivt"

Annons

Det innebär att Dyrekassen och svenska Granngården, som också ägs av Felleskjøpet, blir systerbutiker i samma koncern. Planen framåt är att Granngårdens e-handel ska ta en större andel av den svenska marknaden medan Dyrekassen ska göra likadant på den norska. Dessutom kommer bolagen förstås att samarbeta med varandra.

Det första steget är att hitta möjliga synergieffekter. Vi planerar till exempel att samlokalisera lager och logistik och vi ska även titta på inköpsfördelar, säger Olof Fransson, vd på Granngården, till Ehandel.

TPL i Jönköping

Felleskjøpet ägde sedan tidigare 34 procent av aktierna i Dyrekassen, en andel som nu alltså har utökats till ett hundraprocentigt ägande. Det innebär enligt Olof Fransson stora möjligheter att utveckla samarbetet mellan de nyblivna systerbutikerna.

Tidigare handlade det mest om allmänt samarbete i form av till exempelvis styrelsearbete men utöver det har Dyreskassen utvecklats isolerat.

När Felleskjøpet nu äger 100 procent av Dyreskassen blir de ett dotterbolag i koncernen fullt ut. Då blir nästa steg att hitta ett mer etablerat samarbete.

Granngårdens logistik hanteras i dag från ett TPL-lager i Taberg utanför Jönköping, ett upplägg som har använts i många år. Olof Fransson beskriver Jönköping som ett bra geografiskt läge och den nuvarande lösningen som “flexibel”. Var företagens gemensamma lager kommer att hamna är ännu oklart.

Det låter ju inte som att ni har något behov av att flytta ert lager?

Vi tittar på en samlokalisering, det är primärt det vi arbetar med just nu. Mer konkret än så kan jag inte vara för tillfället eftersom det rör sig om pågående förhandlingar.

Annons

"Otrolig fördel"

Den nordiska djurfoderbranschen har under de senaste åren präglats av tuff konkurrens och flera stora uppköp. Flera aktörer vittnar samtidigt om att allt fler vill ha husdjur och en allt starkare efterfrågan på djurrelaterade produkter. Något som blivit tydligt inte minst i samband med pandemin.

I det rådande klimatet ser Olof Fransson väldigt positivt på att Granngården tillhör en större koncern, med tanke på allt från skalbarhet till inköpsfördelar.

Det är en otrolig fördel. Vi får ta del av Dyrekassens framgångssaga gällande allt från kundnärvaro till abonnemangslösningar samtidigt som vi med gemensamma krafter kan fortsätta att utveckla vårt erbjudande.

Tror du att det är möjligt att i dag starta en ny nätbutik och ta upp kampen med er och de andra jättarna genom att sälja till exempel djurfoder?

Det är alltid möjligt. Det som är utmanande är att hitta rätt erbjudande. Produkter och priser är lätta att jämföra så då behöver man utmärka sig med någon annan unik lösning.

Annons