Husdjursjätten tar över konkurrenten: ”Satsar offensivt”

Har 200 butiker - förvärvar framgångsrik e-handlare.

Det norska företaget Felleskjöpet Agri, som producerar och säljer foder för husdjur, äger sedan tidigare det svenska e-handelsföretaget Granngården. Nu köper företaget även upp 100 procent av det norska e-handelsbolaget Dyrekassen AS. Det innebär att koncernen, som redan har ett hundratal egna fysiska butiker i Norge och ungefär lika många i Sverige genom dotterbolaget Granngården, nu även får in en snabbt växande e-handel med 60 miljoner i årlig omsättning.

Både producerar och säljer

Och ambitionerna är högt ställda. Felleskjøpet skriver i ett pressmeddelande att siktet är inställt på att bli Nordens ledande husdjursaktör. Det genom försäljning av egna varumärken via en kombination av e-handel och fysiska butiker.

Annons

Vi är den enda aktören i Norden som sitter på hela värdekedjan och som producerar närproducerat hållbart foder för husdjur. Vår verksamhet sträcker sig från de norska råvarorna, via vår fabrik i Vaksdal och ut till både konsumenter och företagare. Vår fysiska närvaro i Norge och Sverige ger oss en stark position, och med de specialiserade e-handelslösningar som Dyrekassen.no har utvecklat satsar vi nu offensivt i hela Norden, säger Trond Fidje, detaljhandelschef för Felleskjøpets Agri, i en kommentar.

Det är sedan tidigare känt att konkurrensen på husdjursmarknaden i Norden blir allt tuffare, och att det främst är e-handeln som driver på utvecklingen. Felleskjøpet har till exempel en stark konkurrent i finska Musti Group, som för ett par år sedan köpte de båda svenska nätbutikerna VetZoo och Animail.

LÄS ÄVEN: Kraftig ökning av hundvalpar - då rusade e-handlarens resultat

Felleskjøpet och Granngården är väl rustade när det gäller den fysiska handeln. Kända varumärken och många butiker betjänar husdjurskunderna väl. För att ta ytterligare marknadsandelar och stärka vår position online köper vi nu 100 procent av aktierna i Dyrekassen AS. Deras lösningar för e-handel, kundbas och skräddarsydda kundresa på nätet kompletterar Felleskjøpet och Granngården mycket bra. Det första steget i satsningen blir en samlokalisering av lagerverksamheten samt gemensamma inköp, säger Granngårdens vd Olof Fransson.

"Har de bästa förutsättningarna"

Tanken framåt är att Dyrekassen ska fortsätta agera som ett självständigt bolag. Företagets kompetens och sortiment ska även användas till att bygga ut e-handeln hos Granngården.

Vi är mycket glada över att få bli en del av Felleskjøpet-koncernen och få bidra till att förstärka positionen inom segmentet husdjur i Norden. Särskilt positivt är det att vi har lyckats få en stor, traditionell och solid norsk ägare som kan bidra med både skalmässiga och industriella fördelar i en fortsatt satsning. Tillsammans med de duktiga medarbetarna på både Felleskjøpet och Granngården är vi övertygade om att vi har de bästa förutsättningarna att lyckas med att bygga en stark position i Norden de närmaste åren, säger Roger Holthe Olsen, medgrundaren och vd för Dyrekassen.no.

Felleskjøpet har i dagsläget en omsättning inom husdjurssegmentet på 650 miljoner norska kronor. Ambitionen är att fördubbla den siffran innan år 2025, främst genom ökad försäljning på nätet. Koncernens totala omsättning ligger på 16,2 miljarder kronor.

LÄS ÄVEN: Efter uppköpet - nu ska lagren slås ihop: "Pågår förhandlingar"

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!