Efter USA-förvärvet – kraftig tillväxt och vändning till lönsamhet

Satsar på direktförsäljning till konsument.

Det svenska företaget Uswe grundades 2007 i Skåne. Bolaget säljer outdoorutrustning via egen e-handel, Amazon och återförsäljare. I sortimentet finns premiumryggsäckar, vätskeryggsäckar, midjebälten, cykelkläder samt packväskor för offroad-motorcyklar.

Och trots att sportbranschen sägs dala så visar alltså Uswe upp tillväxt. Företaget rapporterar idag sina siffror för årets andra kvartal (företagets Q1) och omsättningen ökar från 19 till 26,5 miljoner kronor.

Annons

Den starka omsättningsökningen beror på förvärvet av Giant Loop LLC som genomfördes 1 juli 2022, säger Jacob Westerberg, vd och koncernchef, i en marknadsuppdatering.

"Tillväxt i vår försäljning till konsument"

Giant Loop är ett amerikanskt företag med bas i Bend, Oregon, som säljer tillbehör till motorcyklar och då främst olika sorters väskor. Rörelseresultatet för Uswe (EBITDA) landar under kvartalet på 1,9 miljoner kronor, upp från -1,7 miljoner året innan.

Våra totala intäkter ökade med 51 procent under kvartalet och uppgick till 29,4 miljoner kronor. I det ingår 2,3 miljoner kronor i deltagaravgifter från vårt eget event, Giant Loop Ride, som genomfördes i början av juni. Den valutajusterade organiska nettoomsättningen minskade med 32 procent under kvartalet, vilket inkluderar tillväxt i vår försäljning till konsument och minskning av distributörsförsäljning, meddelar Jacob Westerberg.

Företaget ser alltså en svagare försäljning till distributörer. Uswe är förstås medvetna om omvärldsläget och lägger nu resurserna där man tror de ger mest effekt.

Då branschklimatet är utmanande har vi valt att fokusera på de aktiviteter som vi själva kan styra över. Vi har omfördelat resurser till försäljning, satsat på att utveckla vår direktförsäljning till konsument och fokuserat på att integrera det förvärvade amerikanska bolaget Giant Loop LLC.

Annons