ANNONS

Efter USA-smällen - svenska kedjan intar ny marknad

Sara Sjöberg, vd
"Ser redan en ökande efterfrågan".

Efter det nyligen meddelade beslutet att lämna den amerikanska marknaden presenterar Polarn O. Pyret nu nästa steg i sin strategi: en storoffensiv i Tyskland. Genom ett nytt samarbete med landets ledande outdoor-aktör, Globetrotter, ska det svenska barnklädesmärket accelerera sin europeiska tillväxt.

LÄS ÄVEN: Svenska varumärket tvingas lämna USA – skyller på nya tullar

ANNONS

Den 1 september tog Polarn O. Pyret ett steg in på den tyska marknaden. Ett utvalt sortiment finns nu tillgängligt i sju av Globetrotters flaggskeppsbutiker i städer som Berlin, Hamburg och München, samt i deras e-handel.

Samarbetet är en central del i företagets nya, fokuserade strategi. Tyskland, med sin starka friluftstradition och ett klimat som kräver funktionella kläder, beskrivs som en ideal marknad för varumärket.

Vi är väldigt glada över att inleda vårt samarbete med Globetrotter i höst och ser fram emot att göra PO.P tillgängligt för ännu fler familjer i Tyskland, säger Sara Sjöberg, vd för Polarn O. Pyret.

Parallellt med nya kollektioner kommer företaget även att lansera ett second hand-initiativ via sin nya partner i Tyskland.

Den nya offensiven i Europa kommer kort efter att Polarn O. Pyret bekräftat att de avvecklar sin verksamhet i USA innan årsskiftet. Det beslutet grundades i ohållbara kostnader till följd av höga tullar på Kinatillverkade varor och en ofördelaktig dollarkurs.

Sara Sjöberg förklarade, i en intervju med Tidningen Näringslivet, att den amerikanska marknaden inte längre var en hållbar investering, och hintade redan då om att man laddar om för att ta sig an den europeiska marknaden.

Vi arbetar kontinuerligt med att förenkla och fokusera vår affär. Framåt ligger vårt fokus på norra och centrala Europa där vi redan idag ser en ökande efterfrågan, sade hon.

Den nya strategin är att vara mer selektiv och rikta resurserna dit tillväxtpotentialen är som störst. Tyskland är ett tydligt exempel på denna nya inriktning.

Tullar gör det såklart inte lättare att sälja våra varor. Då vi har en hel del produktion i Kina har det varit en knepig vår för vår franchisetagare i USA, sade Sara Sjöberg.

Osäkerheten har inte inneburit att vi behövt stoppa några större investeringar, men den gör att vi är mer selektiva i hur vi använder våra resurser. Vi styr om satsningar mot de marknader där vi ser störst möjlighet till tillväxt.

ANNONS
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se