Efter varsel och besparingar – nu vänder det för Gina Tricot

"Det har spelat roll".

Under 2018 summerades Gina Tricots försäljning till en nivå som företaget låg på under 2016. Omsättningen sjönk med cirka 20 miljoner kronor från 2017 till 2018, alltså lika mycket som den ökade året innan, och landade på drygt en miljard kronor.

Rörelseresultatet (EBIT) gick från 20,8 miljoner kronor under 2017 till 20,5 miljoner under 2018.

Annons

Efter besvikelsen 2018 inledde den dåvarande vd:n Magnus Månsson ett omfattande förändringsarbete i hopp om att vända den negativa trenden.

Men några månader senare meddelade Magnus Månsson att han plötsligt väljer att lämna bolaget och sin vd-post, utan att uppge någon anledning till sitt beslut. Då klev ekonomichefen Joachim Modigh som tillförordnad vd.

LÄS ÄVEN: Mystiskt avsked – Gina Tricots VD lämnar

Nu berättar Joachim Modigh, i en intervju med Borås Tidning, att Gina Tricot har överträffat både sina mål och förväntningar under 2019.

Jag gick rakt in i ett pågående kostnadsbesparingsprogram, bland annat med varsel, och vi har haft stora omställningar, säger han och fortsätter:

Nu ser vi resultat av det. Vi har förbättrat resultatet en bra bit under 2019, till ett rörelseresultat på över 100 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Gina Tricot rustar för e-handeln – säger upp 30 personer

Det som gett företaget en ordentlig skjuts i fjol är, enligt vd:n, tillväxt på huvudmarknaderna och försäljningen via andra sajter som bland annat Zalando.

Annons

Allt det har spelat roll, ihop med de kostnadsanpassningar som vi har gjort. Det här är något som vi, butikerna och huvudkontoret, har åstadkommit gemensamt, säger Joachim Modigh och avslutar med:

Jag ser att vi kommer att ha en fortsatt positiv utveckling. Vi har fått bra signaler under januari och februari. Man pratar ju om att den fysiska handeln tappar besökare, vilket är något som vi också har sett. Men den minskningen har bromsat in. Vi tror att vi kommer att kunna förbättra oss 2020 jämfört med 2019.

LÄS ÄVEN: Gina Tricot öppnar Instagram-vänliga butiker

Annons