Efter vitaminboost på 13 miljoner: E-handlaren ger sig ut i världen

"Vi börjar med den nordiska marknaden".

Jorden är stor, med plats för många e-handlare. Nu satsar svenska hälsokosthandlaren Great Earth – grundat för 35 år sedan och som sedan länge säljer hälsokost på nätet – på att expandera utanför Sveriges gränser. Det framgår av ett pressmeddelande.

Men smakar det så kostar det. Så nu har företaget gett sig en rejäl vitamininjektion – och tagit in 13 miljoner kronor från befintliga ägare, men också via ett företagslån från Nordea.

Annons

Det här är ett välplanerat och mycket välkommet steg för att möjliggöra vår internationella expansion där vi kommer börja med den nordiska marknaden. Vi har haft ett nära samarbete med Nordea under många år och värdesätter lokala relationer, kommenterar bolagets ordförande Patrik Falk.

"Stor efterfrågan"

Marknaden för kosttillskott ökar stadigt i Skandinavien, enligt bolaget. Den svenska tillväxten har de senaste åren legat mellan 4 till 6 procent – och omsätter nu 3,3 miljarder kronor. Samtidigt tilltar sugen efter handlarens vitaminer och mineraler. Under förra året ökade företaget sin försäljning med 27 procent.

Det finns en stor efterfrågan från både apoteks- och egenvårdskanalen samt konsumenter som vill handla direkt av oss i våra nordiska grannländer, kommenterar Jorunn Wallton-Haaland, vd på Great Earth.

Annons