Efterlängtad vändning för mode – ”tar lång tid att läka såren”

Solen och kunderna tittar fram.

Är det på väg att vända för den hårt pressade sko- och modebranschen? Tittar man på Svensk Handels Stilindex finns det faktiskt indikationer på att så är fallet. Skoförsäljningen i maj ökade nämligen med 28 procent, jämfört med samma månad förra året och försäljningen av kläder lyfte med 18,1 procent.

I takt med att allt fler vaccineras och att samhället stegvis öppnar upp ser landets modehandlare ljusare tider i antågande. Det är glädjande att försäljningen i såväl kläd- som skohandeln äntligen ökar, men även om utvecklingen går åt rätt håll är det långt kvar till de nivåer vi såg innan pandemin slog till, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Annons

Ja, jämför man med samma period under 2019 har båda branscherna en bit kvar. En ganska rejäl bit till och med. Då ligger nämligen kläder och skor 18 procent respektive 30,2 procent back i år.

Minskat fysiskt socialt umgänge under pandemin har påverkat modehandeln som helhet negativt och en växande del av den försäljningen som skett har gått via e-handeln. Fyra av tio svenskar handlade kläder eller skor på nätet under förra året. För många modehandlare har e-handeln vägt upp för en del av försäljningsbortfallet i butikerna.

Sedan restriktionerna lättade den 1 juni finns det också en del som tyder på att svenskarna spenderar i större utsträckning vad gäller just kläder och skor.

Den bästa sommarpresent som modebutiker i stadskärnor och köpcentrum kan få är att resandet och rörligheten i samhället åter kommer igång. Samtidigt måste vi komma ihåg att pandemin har slagit stenhårt mot många företag, depåerna är tömda och det kommer att ta lång tid att läka såren, avslutar Mats Hedenström.

Annons