Ehnbåge tar över koncernen – med omedelbar verkan: ”På rätt spår”

"Starkt kunnande inom detaljhandel och näthandel".

Lindex vd, Susanne Ehnbåge, har med omedelbar verkan utnämnts till vd för det finska ägarbolaget och varuhuskoncernen Stockmann.

Ehnbåge har varit vd för Lindex sedan 2018 och modebolaget har haft en stabil tillväxtresa, och redovisade nyligen ett starkt första kvartal. Något som gett eko inom hela koncernen.

Annons

Vi är på rätt spår i vår förändring, helt i linje med vår strategi. Vi anser att det nu är rätt tidpunkt att fortsätta stärka tillväxten genom en förändring i gruppens ledning. Susanne Ehnbåge har bevisligen ett starkt kunnande inom både detaljhandel och näthandel, säger Sari Pohjonen, ordförande i Stockmann i en kommentar.

Enligt Pohjonen har tillväxten och resultaten i Lindex varit start bidragande till att stärka hela koncernens position. Valet av Ehnbåge är ett sätt att säkerställa att koncernen fortsätter på den inslagna vägen.

Hon leder framgångsrikt både affärsverksamhet och människor i ett snabbt föränderligt marknadsläge samtidigt som hon levererar goda ekonomiska resultat, konstaterar Sari Pohjonen.

Får utökat ansvar

Stockmannkoncernens omsättning uppgick till 981,7 miljoner euro under 2022 och bolaget, som grundades 1862, har i dag cirka 5 800 anställda. Koncernen genomgår sedan tidigare en företagsrekonstruktion som enligt ordföranden snart ska vara klar. Framöver ligger fokus på att accelerera tillväxten och öka aktieägarvärdet.

Som en del av den samtidigt pågående strategiprocessen fortsätter vi att överväga våra strategiska alternativ samt att utreda finansieringsmöjligheterna efter företagssaneringen, säger Sari Pohjonen i en kommentar.

Ehnbåge, som tidigare varit vd för Netonnet och Siba, kommer att fortsätta som vd för Lindex parallellt med uppdraget som vd för hela koncernen. Tidigare i veckan blev hon även invald i styrelsen för Netonnets ägare Komplett Group.

Det är en stor ära att bli ombedd att leda Stockmannkoncernen. Inom detaljhandeln pågår flera intressanta utvecklingsmöjligheter. Både Lindex och Stockmanns varumärken är framgångsrika och utvecklas hela tiden tack vare noggrant utvalda sortiment och tjänster, en stark fokusering på hållbarhet samt investeringar i att utveckla digitaliseringen, säger Susanne Ehnbåge i en kommentar.

Annons
Annons