Elektronikjättarna om den stora dagen: “Ökat tryck online”

“Torsdag, fredag och lördag är våra enskilt största dagar”.

Black Friday är mer än halvvägs avklarad. Under dagen har det rapporterats om allt ifrån inställda julbord till bluffreor och försäljningsrekord. Det är dock först tidigast imorgon som vi faktiskt vet hur det gick för just fredagen, i denna nya värld där Black Month är ett fenomen.

LÄS ÄVEN: Black Friday på nätet är inte död: “Försäljningen ökade 755 procent”

Annons

Vi på Ehandel kontaktade ett dussintal e-handlare för att höra hur det går där ute i stugorna. Det är dock inte ovanligt att det är svårt att få svar av e-handlare en dag som denna, då hela styrkan oftast är ute på lagret.

Elgiganten startade sin Black Friday-kampanj redan i förra veckan. Men nu berättar man om hur det gick när man nylanserade kampanjen i går kväll.

Vi lanserade torsdag den 24:e klockan 20.00 online och öppnade våra butiker extra tidigt idag. Torsdag, fredag och lördag är våra enskilt största dagar under Black Friday-kampanjen. Nu ser vi ett än mer ökat tryck både online och i butik, säger Elgigantens kommunikationschef Linnea Cederquist.

LÄS ÄVEN: Du har fått Black Friday-mailen – så tänker handlarna: ”Urvattna”

Jätten Dustin flikar också in kring vad som just nu går bäst hos dem.

Det har gått enligt våra förväntningar och liksom tidigare år ser vi en ökad efterfrågan nu under fredagen. Det som sålt bäst är laptop, TV, foto, video, spel och multimedia i allmänhet, säger Fredrik Reinius, Group Manager Country Marketing Nordic på Dustin.

"Online-försäljningen har ökat"

Elgiganten rapporterar samtidigt att mobiltelefonerna flyger av hyllorna.

Vi ser bland annat en stark uppgång på mobiltelefoner där nya märken som Google Pixel är en av årets storsäljare. Samtidigt som vi under perioden säljer mycket hemelektronik och vitvaror så uppmanar vi våra kunder att återvinna och reparera sina gamla produkter, säger Linnea Cederquist.

Annons

Hur går det för er under hela Black Week-perioden?

Försäljningen tog fart direkt och växer mot tidigare år. Vår online-försäljning har ökat den senaste veckan och vi är stolta över att kunna möta kunden i den kanal som passar dem bäst – oavsett om det är online hemma från soffan eller i något av våra 178 butiker, säger Linnea Cederquist.

Annons