Elgiganten-koncernen slår 40 miljarder: ”Lyckligt lottade”

Kundklubbar och servicetjänster är framtiden.

Elkjøp Nordic, den norska koncernen bakom Elgiganten, summerar det gångna året. Bolaget ökade sina totala försäljningsintäkter på de nordiska marknaderna med 9 procent under 2019. De landade på 41,8 miljarder norska kronor, vilket motsvarar runt 40,6 miljarder svenska kronor.

Rörelseresultatet steg också med drygt 9 procent, från 1228 miljoner norska kronor under 2018 till hela 1343 miljoner under 2019.

Annons

Under ett mycket annorlunda och krävande år är vi extra stolta över att kunna leverera ett bra resultat, men samtidigt mycket ödmjuka över det förtroende som nordiska konsumenterna har visat oss och våra produkter, säger Erik G. Sønsterud, vd på Elkjøp Nordic, i ett pressmeddelande.

Det som främst ska ha drivit på försäljningen under året är koncernens e-handelsverksamheter och click & collect-tjänsten. Elkjøp tillägger även att julhandeln blev lyckad och med alla dessa områden hade bolaget en bra utgångspunkt i Norge när handeln plötsligt stängdes ner i mitten av mars.

Våra produkter och vår expertis gav oss snabbt en betydande roll i pandemin. I situationer när allt fler isolerades och jobbade och studerade hemifrån, samt när man började ta tag i renoveringen och lägga mer pengar på underhållning på hemmaplan - då har har vi varit bland de lyckligt lottade, säger Erik G. Sønsterud.

Men vi har också varit tvungna att rulla upp ärmarna och kämpa. Från en dag till en annan var det många som inte vågade gå ut, men som fortfarande behövde våra produkter och vår hjälp. Därför har vi agerat snabbt och utvecklat ett antal nya tjänster. Vårt mål var att ge lika bra tillgänglighet för alla, oavsett hur och när de vill handla hos oss.

Framåt tror koncernen mycket på sin kundklubb och serviceinnovationer, som ska "stärka relationen till kunderna".

Förra året startade vi en kundklubb på alla nordiska marknader och vi har haft en mycket snabb och stark ökning av antalet medlemmar.

Genom att erbjuda mervärde via kundklubben ser vi många möjligheter att få bättre kontakt med kunden, inte bara genom besök och rådgivning online eller i butik, utan löpande. Med nya tjänster kommer vi att göra allt så enkelt och tillgängligt som möjligt, vare sig det handlar om att shoppa, leverera, installera, reparera, återvinna eller något annat kunden behöver eller vill ha hjälp med, avslutar Erik G. Sønsterud.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!