Elgiganten ökade i alla kanaler – sålde för 13,5 miljarder

Lever upp till namnet.

Black Friday-kaoset och pandemin till trots, det går bra för Elgiganten. Nu redovisar elektronikkedjan sina siffror för verksamhetsåret 2019-20 och det är inte vilka siffror som helst. Störst blir ännu större och växer i alla kanaler.

Sedan coronapandemins utbrott har innovationsförmågan och genomförandekraften som finns på Elgiganten blivit mer synlig än någonsin. Med ett ökat behöv av såväl teknik som teknisk rådgivning är vi stolta över den roll våra produkter, tjänster och fantastiska medarbetare har, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett uttalande.

Annons

Försäljningen under verksamhetsåret steg med 5,9 procent till 13,5 miljarder kronor. Resultatet landade på 212 miljoner, en ökning med 2 miljoner från verksamhetsåret innan, trots rejäla investeringar. Försäljningen online ökade med 18 procent, varuhusen med 3 procent, franchise-varuhusen med 14 procent, franchise-butikerna med 43 procent och Phonehouse-butikerna med 9 procent.

E-handeln levererar

Totalt besöker 85 procent av svenskarna Elgiganten och man kom upp i 120 miljoner besök, alla kanaler inräknade, under perioden. Av dessa är 88 procent online. Nu kan man också fira att varje kund i snitt besöker kedjan hela 18 gånger per år.

Jag tror att det handlar om vårt utökade sortiment (Elgiganten ska ha ökat till 100 000 produkter innan årsskiftet, reds anm.) och att vi kan finnas med både före, under och efter köp. Man kanske kommer till oss också för en reservdel, eller ett tillbehör som vi kanske inte hade innan. Vi finns idag också tillgängliga på dina villkor, där du kan påbörja köpet i en kanal och avsluta det i en helt annan, precis så som du önskar. Sedan kommunicerar vi på ett helt annat sätt i dag också, där vi till exempel förbereder kunderna på att nu väntar grillsäsong och det här kan du behöva, säger Niclas Eriksson till Ehandel i en längre intervju, som du kommer att kunna läsa nu på lördag.

Annons