Elgigantens priskrig i stekheta kategorin – ”väldigt bra effekt”

Pressar priserna och konkurrenterna.

Spelbranschen är den största inom underhållningsindustrin. Men trots att den redan slår både TV och film på fingrarna med råge, så har den vuxit enormt under pandemin. En riktig guldgruva med andra ord för flera svenska handlare, som satsat hårt på kategorin under de senaste åren.

En av dessa är Elgiganten som nu startat något av ett priskrig på eftertraktade, nya spel, då man konsekvent sänker priset med 100 kronor på de spel som precis ska släppas. Det har fått till följd att vissa, men långtifrån alla, konkurrenter hakar på kort därefter för att inte tappa mark.

Annons

Varför har ni valt den strategin?

Genom våra stora volyminköp har vi möjlighet att pressa priserna och då väljer vi oftast att göra det just under releaseveckan, säger Li Persson, kommunikationschef på Elgiganten, till Ehandel.

Det är inte ovanligt att kunderna förbokar spelen, vars ordinarie pris brukar ligga på mellan 550 till 750 kronor. Och med aggressiva prissänkningar under releaseveckan lyckas man fånga upp en hel del av förhandsbeställningarna. Dessutom lovar man även att de kunder som bokat redan innan sänkningarna också får ta del av dessa.

Våra erbjudanden ger alltid väldigt bra effekt. Vi ser också att det är många som väljer att vänta in oss för att se vilket pris vi kommer att köra. Men givetvis går det också bra att förhandsboka ett spel för att sedan få mellanskillnaden tillbaka om vi sänker priset under releaseveckan, berättar Li Persson.

Hur har ni kunnat pressa marginalerna här?

Det är många olika faktorer som avgör vilka priser vi kan sätta, så som till exempel stora volyminköp, stor marknadsandel, varuhus över hela Norden och fram för allt ett nära samarbete med våra leverantörer.

Samtidigt har, som vi tidigare rapporterat om, såväl Playstation och Xbox släppt sina senaste konsoler. De har haft en strykande åtgång och med halvledarbristen globalt har efterfrågan inte kunnat lösas på långa vägar. Däremot har det regelbundet dykt upp nya enheter hos just Elgiganten, samtidigt som många andra aktörer fått minimal tilldelning, eller fått klara sig utan.

Vad är det som ligger bakom detta?

Annons

Vi har en stor marknadsandel i Sverige, det är säkert en av anledningarna. I övrigt är det respektive tillverkare som får svara på den frågan, avslutar Li Persson.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!