Ellos backar och visar röda siffror: ”En utmanande marknad”

"Vi fortsätter att ta marknadsandelar".

Modehandeln är hårt pressad för tillfället. Något som även e-handlaren Ellos känner av. Det står klart efter att Boråsbolaget idag släppt sin rapport för årets första kvartal.

Omsättningen sjönk under årets första tre månader med 5,4 procent till 816,4 miljoner kronor. Det kan jämföras med 862,6 miljoner kronor under motsvarande period föregående år.

Annons

Bolagets vd, Hans Ohlsson, säger sig ändå vara ganska nöjd med hur kvartalet artade sig. Med tanke på att första kvartalet 2022 var en period med historiskt hög försäljningsnivå.

Ellos Group levererade en hög försäljning i årets första kvartal trots en utmanande marknad till följd av den höga inflationen, kraftigt stigande räntor och ett allmänt tufft läge för hushållens ekonomi, konstaterar Hans Ohlsson i rapporten.

Egna varumärken

Rörelseresultatet rör sig däremot åt rätt håll, även om bolaget fortsatt gör ett minusresultat. Resultatet under perioden landade på -16,8 miljoner kronor. Att jämföra med -23,2 miljoner kronor under de tre första månaderna i fjol.

Vår bedömning är att vi fortsätter att ta marknadsandelar och att vårt samlade erbjudande inom mode- och heminredning står starkt och är motståndskraftigt även i en utmanande marknad, säger Hans Ohlsson i en kommentar.

Han berättar även att Ellos fortsätter att rulla ut sin betalningslösning Elpy på samtliga e-handelssajter. Man kommer också att utöka sin satsning på egna varumärken. Både i Sverige och ute i Europa.

Våra insatser för att skala och effektivisera verksamheten fortsätter. Vi investerade under förra året i system och processer för att effektivt kunna skala försäljningen av egna varumärken på utvalda marknadsplatser i Europa, kommenterar Hans Ohlsson.

Annons