Ellos ger upp – flyttar om i kassan: ”Påbörjar arbetet omedelbart”

"Viktigt för oss som bolag att bidra till ansvarsfull marknadsföring".

Ellos kan inte hållas ansvariga för att ha gått emot lagen om betaltjänster, men däremot är e-handlarens agerande inte förenligt med marknadsföringslagen. Det framförde Konsumentverket i vår senaste artikel om Ellos och den så kallade kassalagen.

LÄS ÄVEN: Ellos såg ut att knäcka kassalagen - nya beskedet kan ändra allt

Annons

Enkelt sammanfattat så anklagade Konsumentverket Ellos för att lyfta fram kreditalternativ i sin kassa, vilket alltså inte är tillåtet enligt lagen om betaltjänster. Ellos kontrade dock med att den regeln inte gäller dem eftersom de inte är en betaltjänstleverantör i den mening som avses i lagen - vilket Konsumentverket alltså medgav stämmer.

Vid det tillfället såg Ellos ut att gå vinnande ur striden. Men då plockade Konsumentverket fram ett trumfkort - nämligen en annan lag som de ansåg att Ellos bröt mot. Enligt marknadsföringslagen får man nämligen inte ägna sig åt aggressiv marknadsföring - och det anser Konsumentverket att Ellos har gjort. Mer exakt handlar det om en slags “medverkansansvar”, det vill säga att Ellos har varit med och bidragit till att kassan ser ut som den gör.

"Kommer inte att ifrågasätta"

I sitt senaste brev till e-handlaren hotade Konsumentverket med att ta ärendet vidare till Konsumentombudsmannen, som har möjlighet att vidta rättsliga åtgärder.

Och efter en längre brevväxling har Ellos nu bestämt sig för att kasta in handduken. I ett svar till myndigheten skriver företaget att de kommer att flytta om betalningsalternativen i kassan, även om de anser att frågan om medverkansansvar är komplex.

Bolagen kommer dock inte att ifrågasätta eller på annat sätt att utmana Konsumentverkets bedömning i den aktuella frågan, utan avser att ändra presentationen av betalningsalternativ i linje med Konsumentverkets begäran. Bolagen kommer omedelbart att påbörja detta arbete.

Ellos bekräftar beslutet i ett mejl till redaktionen.

Vår utgångspunkt är alltid att värna om våra kunder och agera enligt tillämpliga lagar och regler. Presentationen av betalningsalternativ kommer att ändras på våra webbplatser då det är viktigt för oss som bolag att bidra till ansvarsfull marknadsföring, säger Johan Stigson, CFO på Ellos Group, till Ehandel.

Konsumentverket skriver till Ehandel att myndigheten nu kommer att gå igenom Ellos yttrande och därefter ta beslut om nästa steg i processen.

Annons

LÄS ÄVEN: Alla turerna i fallet Ellos och kassalagen

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!