Elons drömstart med nya e-handeln: ”Upp 100 procent”

Drog kunderna till butik.

Elons e-handelssatsning kunde inte ha sjösatts lägligare. När man tände upp nysatsningen i mars gjordes det i samband med att Covid-19 drog in över landet och svenskarna svämmade till webbutikerna när de plötsligt skulle undvika det fysiska mötet. Och succén lät inte vänta på sig.

Vi är upp över 50 procent i försäljning jämfört med förra året. Vi såg tydligt vilken effekt det hade när vi lanserade på nya plattformen i mars och man samtidigt fick direktiv om att man bör stanna hemma. Det var bra tajmning att vi lanserade där, så att vi kunde hantera den mängden det blev. Räknar man in även reservera och hämta i butik är vi upp över 100 procent i e-handeln, berättar Jakob Dahlner, e-handelschef på Elon, till Ehandel.

Annons

Man valde Magento som plattform för den nya e-handeln, som i mångt och mycket handlar om att integrera butikerna i onlineshoppen. Den ska också bli en viktig grundpelare i Elons nya butikskoncept, som nu "gifts ihop" med e-handeln.

Vi valde den för att kunna växa, skala upp och lägga till mer funktioner för att göra det ännu enklare och snabbare för användaren. Sen har vi satsat mycket på innehåll, video och AR. Men den stora nyheten är reservera i butik. Det är helt otroligt vilken sucé det har blivit. Jag trodde kanske att hemleverans skulle öka massor, men så har det inte blivit för oss. Den mesta av e-handeln går fortfarande via butik.

LÄS ÄVEN: E-handlarna talar ut: Så valde vi plattform

"Behöver ett kylskåp"

Kanske har Elons "click & collect"-lösning också bidragit till att dämpa fallet en aning även i butikerna. Medan många andra kedjor hade det minst sagt motigt så verkar Elon ha stått sig ganska väl.

Det är klart att vi har sett ett fall i butikerna, men inte så mycket som andra aktörer inom andra branscher gjort. Vitvaror är ju av den karaktären att går kylen sönder så behöver man ett kylskåp. Vi såg också trender i sortimentet där det blev ett större fokus på vitvaror. Sen såg vi en rejäl uppgång i hemleverans med installation, men det är också något våra butiker med vår personal sköter.

Vad är slutmålet med Elons nya e-handel?

Vi har en långsiktig plan om att öka e-handeln och vi hade en ambitiös målsättning redan i år och i och med att vi ökat med 50 procent så är vi i linje med de målen vi hade satt. Sen har vi breddat sortimentet med allt för hemmet och tillfört både ljud och bild och på det sättet kan vi ta marknadsandelar.

Elon har ju traditionellt varit väldigt mycket butik, men nu förstår man på ett annat sätt vilken viktig funktion e-handeln verkligen fyller. Den är också vårt viktigaste skyltfönster för butikerna.

Annons

Och när sommarhettan nu lagt sig som en blöt, skållhet filt över delar av landet så verkar det som om de där ambitiösa e-handelsmålen också kan överträffas. Man har nämligen fått en riktig drömstart på sommar-rean.

Så som försäljningen ser ut redan nu så kan vi slå Black Week. Folk köper väldigt mycket fläktar, framför allt. Men det är långt kvar, så vi får se var det tar vägen, säger Jakob Dahlner.

LÄS ÄVEN: Ett år efter sammanslagningen – Elon nylanserar sajten

Annons