En fysisk butik gör underverk för nätbutiken

"En otvetydig ökning i det geografiska närområdet".

E-handelsleverantören Viskan har undersökt hur fysiska butiker påverkar deras kunders nätförsäljning, och det är inget att sticka under stol med. E-handeln ökar nämligen ordentligt efter en butiksöppning.

Att försäljningen i e-handeln uppvisar en otvetydig ökning i det geografiska närområdet när en fysisk butik öppnar på en ny ort, visar hur betydelsefull omnikanalupplevelsen är, säger Kristian Erlén, Key Account Manager på Viskan, i ett pressmeddelande.

Annons
Annons

"Konsumenter värdesätter omnikanalsupplevelser"

Undersökningen, som fokuserat på modebutiker, visar att e-handeln ökar med 40 procent från det område där den fysiska butiken har öppnat. Effekten fungerar dock åt båda hållen och den fysiska butiken mår förstås även den bra av att det finns en tillhörande e-handel.

Riktningen är tydlig, konsumenter värdesätter omnikanalsupplevelser allt mer, vilket återspeglas i vår undersökning där omnikanalaktörer på flera punkter uppvisar starkt positiva trender, säger Kristian Erlén.

När kunderna får erbjudandet att hämta upp sin e-handelsorder i en närliggande butik så ska det vara hälften som väljer det alternativet. Av dessa kunder är det samtidigt en fjärdedel som också köper något i butiken, enligt Viskans kartläggning.

LÄS VÅR KARTLÄGGNING: Så många stora e-handlare driver även fysisk butik

Den positiva effekten på e-handeln sägs även hålla i sig "en förhållandevis lång period" efter öppnandet av den fysiska butiken.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!