Kartläggning: Så många stora e-handlare driver även fysisk butik

Betydande andel satsar på "klämma och känna".

Jämför man landets största fysiska butikskedjor med landets största e-handlare, står det snabbt klart att det är butikskedjorna som levererar bäst när det kommer till lönsamhet, även om lönsamhetstoppen totalt sett toppas av e-handlarna.

Bakom butikskedjornas siffror döljer sig dock i de allra flesta fall e-handelssatsningar, vilket vi nyligen kunde rapportera om. Av de hundra största butikskedjorna är det faktiskt bara ett tiotal som saknar e-handel i dag.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Bakom lönsamhetssiffrorna: E-handeln breder ut sig

Vi bestämde oss för att även titta på hur många av e-handlarna som även jobbar med fysiska butiker, vilket är betydligt svårare. Det är sällsynt att e-handlare startar stora butikskedjor. Betydligt oftare handlar det om enstaka outlet-butiker eller tillfälliga popup-butiker. Ungefär 20 av de granskade företagen har dock valt att bara ha en eller möjligen två butiker, vilket skulle kunna ha att göra med att vissa leverantörer kräver det.

LÄS ÄVEN: E-handlare öppnar fysisk butik - fick in över 100 märken

Bland aktörerna som bara har någon enstaka butik, som i de fallen dock är permanent, kan det också finnas exempel på företag som kommer från den fysiska världen men som på senare år har kompletterat med en e-handel som nu går bättre än den ursprungliga fysiska butiken.

Skönhet stort offline

Men med höjd för att siffrorna bygger på en manuell genomgång och alltså förmodligen inte är helt exakta, så kan vi ändå konstatera att ungefär hälften, förmodligen en knapp majoritet, av de hundra största e-handlarna har någon form av fysisk närvaro. Då har vi räknat in allt från popup-butiker, showrooms, outlet-butiker och e-handlare som har viss försäljning på lagret. Två aktörer på “topp 100-listan” - Euroflorist och Däck 365 - tillhandahåller fysiska butiker i form av servicelösningar, i de här fallen i form av blombud och verkstäder.

Att som primär e-handlare även bedriva mer än ett fåtal fysiska butiker är ovanligt. Där sticker Lyko, som en gång i tiden köpte konkurrenten Bellbox, ut med ett 40-tal butiker i Sverige och Norge.

LÄS ÄVEN: Tillsammans ska Lyko och Bellbox växa i Norden

E-handlare i skönhetssegmentet utmärker sig med att oftare ha fysiska butiker än genomsnittet. Aktörer som Eleven, Rapunzel of Sweden, Parfym.se och Bangerhead har alla någon form av butiker kombinerat med salongsverksamhet. Samtidigt ser vi att outlet-formatet förekommer en del inom specifikt modesegmentet. Vi kan till exempel nämna Boozt och Ellos som aktörer som satsat på fysiska outletkoncept.

Annons
Annons

Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!