Experten om trycket: “Elgiganten har gjort ett extra bra jobb”

“Två år i rad”.

Black Friday är i full gång sedan flera veckor tillbaka men igår kväll så gjorde många en sista uppdatering av sina kampanjer och idag har förstås alla dragit igång, av de som inte valt att stå utanför köpfesten.

Men hur ser söktrycket ut från kunderna? Är alla taggade på Black Friday? Vi frågade experten Jorge Castro på Growth Marketing om den organiska aktiviteten.

Annons

Black Friday hade som sökord 74 000 sökningar november 2022 och nu under november 2023 ligger siffran på 90 000 sökningar vilket indikerar att efterfrågan växt från 2022 till 2023. Även sökfrasen "när är black friday" har ökat från 4 400 till 6 600 enligt semrush mätningar, säger han.

Han pekar även ut ett bolag som speciellt framgångsrikt när det kommer till synligheten hos Google i dessa tider.

Från 2022 så ligger några fortfarande i toppen på sökfrasen Black Friday. Ett företag som gjort ett extra bra jobb här är Elgiganten som legat på förstaplatsen under årets mest intensiva månad två år i rad. Det är inte dåligt, konstaterar han.

En annan e-handlare som lyfts i positiva ordalag är ännu en stor elektronikaktör.

Netonnet har gjort ett fantastiskt seo-jobb i år med tanke på att de indexerade sin Black Friday-sida under januari och hade då plats 93 för att numera cirka ett år senare ligga på topp tre för sökordet Black Friday. En annan aktör som tappat positioner om man kollar på searchindex för 2022 vs 2023 i november så är det Cdon, de pendlar numera mellan position sju och nio.

Jorge Castro har tidigare hjälpt oss hålla koll på Temus framfart i Sverige och han ger oss en uppdatering även på den fronten. Det visar sig dock att Temu inte tagit något extra stort kliv under Black Friday utan de lockar nu runt 85 000 svenskar i månaden, en mindre ökning från i början av november.

Annons