Expressbolaget: Viruset kommer att ge “blodad tand” på e-handel

“Rekordvolymer de senaste veckorna”.

Fraktuppstickaren Airmee rapporerar, inte helt oväntat, en stark ökad efterfrågan när allt fler väljer hemleveranser. Airmee sägs vara den ledande aktören inom hemleveranser av apoteksvaror i storstäderna och detta är förstås ett speciellt hett område just nu.

Vi har sett en kraftig ökning av expressleveranser av apoteksvaror och många av dessa går till folk som sitter i karantän på grund av Coronaviruset. Där har vi jobbat med e-handlarna för att ta bort signatur-krav och andra hinder för att lämna paket utanför dörren. Vi gör allt vi kan för att hålla uppe takten i distributionen och samtidigt hålla avstånd mellan potentiellt sjuka människor och vår personal, säger Julian Lee, vd för Airmee, i ett pressmeddelande.

Annons

"Sars hjälpte till att sparka i gång e-handeln i Kina"

Företaget har alltså haft “rekordvolymer de senaste veckorna” och Airmees grundare och vd, Julian Lee, tror nu att många kommer att fortsätta med hemleveranser, även när viruset förhoppningsvis har saktat in

Jag tror att vi redan nu börjar se ett skifte i konsumentbeteende i Sverige till följd av coronaviruset. Sars-utbrottet för något år sedan hjälpte till att på allvar sparka i gång e-handeln i Kina och jag tror vi kommer se motsvarande utveckling nu i Sverige, säger Julian Lee.

Airmee är inte de enda som tror att coronautbrottet kan få långtgående positiva effekter för e-handeln. Fraktbolaget ParcelHero meddelade häromveckan att de tror på en potentiellt dubblad e-handel när det värsta är över.

LÄS ÄVEN: Viruset kan dubbla e-handeln och få en långvarig effekt

Främsta skälen till det är att många människor som tidigare inte handlat online nu gör det och sett att de leveransalternativ som finns är så pass snabba och bra att man fått ”blodad tand” att fortsätta handla så. Om leveranser fungerar för kritiska produkter som läkemedel och mat, så öppnar det upp för att handla också andra produkter helt enkelt, säger Julian Lee.

Annons