Familjeföretaget i ny ägo efter 79 år – han blir ny VD

"Vi ska modernisera".

I början av året köpte möbelföretaget och e-handlaren Nordiska Galleriet upp Länna Möbler, som grundades 1941. Mattias Gustafsson, som är tredje generationen inom familjeföretaget, stannade som vd för Länna Möbler och hans fru Jessica Alversjö fortsatte som marknadschef. Axel Söderberg tog över som vd och koncernchef för det nya Nordiska Galleriet.

LÄS ÄVEN: Köper upp konkurrent – räknar med att nå en halv miljard i år

Annons

Vi var först med att satsa stort på att sälja online när vi öppnade nätbutik 2008. Då trodde ingen på oss. Två år senare kunde vi visa att vi hade rätt, säger Mattias Gustafssons i ett pressmeddelande.

Under Mattias Gustafssons ledning har Länna Möbler gått från 45 miljoner kronor till 270 miljoner kronor i omsättning. Men nu väljer paret Mattias och Jessica att lämna bolaget. In kommer istället Jörgen Bitzekis som blir ny vd.

Jag är mer eller mindre uppvuxen i bolaget och brukade leka på lagret efter skolan. Jag har alltid haft ett stort inredningsintresse, men jag hade ändå ingen tanke på att gå in i företaget. Jag läste till marinbiolog på Hawaii. När jag var hemma på ett lov hörde jag att det fanns planer på att eventuellt sälja företaget, och då tändes något i mig, säger Mattias Gustafsson.

Jörgen Bitzekis kommer närmast från möbelföretaget Svenssons i Lammhult där han har varit vd i över två år. Dessförinnan har haft andra ledande befattningar inom möbelbolaget samt varit bland annat Head of E-commerce & Online på Byggmax.

Det känns enormt kul att få förtroendet att ta över som vd för Länna Möbler. Det är ett oerhört välskött företag med fantastiska medarbetare där enkelhet, pragmatism och noggrannhet är några av nycklarna till framgången, säger Jörgen Bitzekis.

Först och främst ska vi bygga vidare på den fina bas som Länna Möbler står på. Därifrån ska vi utvecklas och växa både inom Sverige och internationellt. Tillsammans med de andra bolagen inom Nordiska Galleriet Group ska vi även modernisera och digitalisera branschen, vilket krävs för att möta kundernas krav i dag och i framtiden.

Vad Mattias och Jessica kommer att ta sig an nu, är ännu inte klart.

Jag är stolt över resan som vi har gjort. Genom att marknadsföra varumärken och berätta om skandinavisk formgivning på sätt som ingen annan gjort har vi byggt ett eget väldigt starkt varumärke och bidragit till att öka inredningsintresset och kunskapen om bra design i Sverige, avslutar Mattias Gustafsson.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!