Finska jätten expanderar i Sverige – med butik och e-handel

"Ingen anledning att ändra vår långsiktiga plan".

Ehandel har redan tidigare berättat om Motonets planer på att erövra Sverige. Den finska varuhuskedjan, som säljer produkter och tjänster inom motor, hem, trädgård, båt, jakt och friluftsliv.

Hösten 2023 invigs det första varuhuset i Sundsvall, men redan nu ligger nästa butiksöppning på ritbordet. Våren 2024 öppnar Motonet upp ett 4 500 kvadratmeter stort varuhus i Örebro, varav cirka 3 000 blir kundyta. Och ytterligare butiker är att vänta.

Annons

Det exakta antalet varuhus och placeringar är inte klart, men förhandlingar pågår på flera orter, vissa ligger närmare och vissa längre fram i tiden. Jag hoppas och tror att vi relativt snart kan offentliggöra en tredje Motonet-butik i Sverige 2024, och ytterligare fler kommer, säger Johan Ljung, vd för Motonet.

E-handel på gång

Motonet är en del av Broman-koncernen, med nästan 2 500 anställda, och under 2022 var företagets omsättning cirka 470 miljoner euro. Motonet har i dag 40 varuhus i Finland och ett i Estland, samt bedriver e-handel. Något som man inom kort även planerar att göra i Sverige.

Vi är ett stabilt familjeföretag med nästan 60 års erfarenhet i Finland och vi tror att tuffare tider alltid följs av bättre sådana. Vi ser idag ingen anledning att ändra vår långsiktiga plan, säger Johan Ljung.

Med butikerna i Sundsvall och Örebro, samt huvudkontoret i Stockholm, räknar Motonet med att ha fler än 100 anställda i Sverige sommaren 2024.

Annons