Finska kedjan på väg till Sverige – ”utmanar svenska detaljhandlare”

Ska öppna tio butiker inom två år.

Finska detalj- och e-handlaren Motonet säljer produkter och tjänster inom kategorierna, motor, hem, trädgård, båt, jakt och friluftsliv.

Planen är att öppna tio butiker i Sverige i år. Bolaget söker nu lokaler som är mellan 4 000 till 5 000 kvadratmeter stora, och främst utmed den svenska östkusten, skriver Fastighetsvärlden. Kedjan riktar in sig på städer som har över 75 000 invånare. Etableringen i Sverige inkluderar dock även en lokalt anpassad e-handelssajt.

Annons

Vi satsar stort med kapacitet att öppna minst tio varuhus inom loppet av två år, och vi utmanar därmed flera av de svenska detaljhandelskedjorna. Styrkan i vårt koncept är en ovanligt stor bredd inom respektive produktkategori, där vi erbjuder både egna produkter och välkända varumärken. På det sättet har vi ett unikt erbjudande till de svenska konsumenterna, säger Toni Stigzelius, vd för Motonet till Fastighetsvärlden.

Motonet ägs av familjekoncernen Broman Group och har 39 varuhus och 1 400 anställda i Finland. För drygt fem år sedan klev kedjan in på den estniska marknaden. Och nu kommer man alltså till Sverige. Ägaren investerar nu även runt motsvarande cirka 700 miljoner kronor i Motonet för att bygga ett logistikcenter i Kervo utanför Helsingfors.

Annons