Mode- och inredningsvarumärket Lexington har fått nya ägare. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande i dag. Det är finska Manna & Co som lagt beslag på drygt 68 procent av aktierna. Och de köper från de tre största ägarna, Tommy och Kristina Lindhe, Fosielund Holding och Staffan Persson. Totalt förvärvar de 4 069 044 aktier för 36 kronor aktien.
Lexington passade även på att göra bokslut för 2021 och kunde konstatera att rörelseintäkterna ökat rejält från 272 till 325 miljoner kronor från året innan. Och det var glada tongångar även på sista raden, där resultatet gick från 5 till drygt 19 miljoner. Ett nytt rekord på båda fronterna, för bolaget.
Lexingtons egna butiker utvecklades mycket starkt i kvartalet och ökade försäljningen med 12 procent, trots färre butiker jämfört med förra året. Ackumulerat är egna butikernas försäljning upp 11 procent och i jämförbara butiker upp 14 procent, säger Kristina Lindhe, vd på Lexington, i en kommentar och fortsätter:
Det märktes även i försäljningen till traditionella återförsäljare att det var en annan fysisk julhandel i år med ökade kundflöden. Försäljningen ökade i kvartalet med 28 procent, och ackumulerat med 20 procent. Allt fler länder i Europa öppnade upp efter pandemin med en ökande försäljning som resultat.
Bolaget har även plöjt ned en hel del resurser på marknadsföring, vilket uppenbart givit utdelning.
Marknadssatsningarna har ökat med nästan 30 procent under året, med extra fokus på varumärket online och i olika sociala medier. Aktivitetsnivån on- och offline har varit hög under hela året och den utökade satsningen på influencer-samarbeten har gett positiva resultat, säger Kristina Lindhe.