Flattered dubblade säljet och vände till vinst: ”Växer snabbt”

"Hög grad nya kunder".

För åtta år sedan startade entreprenörskvartetten Isabella Löwengrip, Pingis Hadenius, Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska skovarumärket Flattered.

Idag har dock flera av profilerna dragit sig tillbaka och företaget styrs främst av vd:n Gustav Lidén, som tillsammans med Hanna Kwiatkowska äger 39 procent av bolaget. Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius äger sex procent vardera, och 33 procent ägs av investeringsbolaget Spiltan som blev storägare under 2018.

Annons

Nu är bokslutet för 2020 ute, och det visar att Flattereds försäljning nära dubblades under fjolåret. Mer exakt ökade den med 92 procent och landade på 48 miljoner kronor. Bolaget lyckades även vända från ett tidigare minusresultat på två miljoner kronor under 2019, till en vinst på 2 miljoner kronor. Det rapporterar Breakit.

Flattereds försäljning drivs till stor del av annonsering på sociala medier. Men även av flera försäljningskanaler. Den egna e-handeln står för 75 procent av den totala omsättningen, men resterande 25 procent står återförsäljarledet, både i Sverige och internationellt, för.

Vi vill att återförsäljarna ska vara en marknadsföringskanal och satsar på premium-återförsäljare där vi vill vara ett prisvärt premiumbrand, säger Gustav Lidén till sajten.

Varumärket finns bland annat i det franska varuhuset Galeries Lafayette men även i USA, Japan, Sydkorea och i Norden. Bortsett från Sverige är dock Tyskland företagets största marknad. Nästa steg blir att utöka produktutbudet med väskor, men man kikar även på att kliva ombord hos den kinesiska e-handelsplattformen T-mall.

För 2021 räknar bolaget med att omsätta 70 miljoner kronor och behålla svarta siffror på resultatraden.

Vi är ett varumärke som växer snabbt med en hög grad nya kunder, säger Gustav Lidén.

Annons