Fodoora femdubblade intäkterna – närmar sig miljarden

"En märklig tid".

Foodoras offernsiv har burit frukt. Det visar siffrorna för verksamhetsåret 2020. Inte nog med att man breddat affären med exempelvis q-handeln, de har även lyckats locka ännu fler kunder och användare till plattformen.

Intäkterna flög därför från 146 miljoner kronor under 2019 till hela 704,5 miljoner kronor under 2020 - en femdubbling, alltså.

Annons

Vi alla har befunnit oss i en märklig tid, men det är med stor ödmjukhet jag och mina kollegor har omfamnat utmaningar och möjligheter. Foodora är ett snabbväxande bolag som idag sysselsätter tusentals människor och samtidigt stöttar näringslivet. Vi kommer fortsätta innovera i samma takt framöver och jag ser fram emot att utveckla Foodora ytterligare, säger Hans Skruvfors, koncernchef och vd på Foodora Sverige, i ett pressmeddelande.

Samtidigt skriver man att rörelseresultatet under året stärktes markant mot året innan, utan att presentera några siffror. Men under 2019 gjorde bolaget en förlust på 33 miljoner kronor.

Totalt anslöt sig 300 butiker till tjänsten q-handeln under 2020. En siffra som fördubblats i år, enligt bolaget. Dessutom öppnade man tre dark stores innan årsskiftet och har växlat upp satsningen ytterligare i år. I dag har man 13 dagligvarubutiker öppna.

LÄS ÄVEN: Foodora vill hala in fler företag – "Öppnar upp budflottan"

Ehandel söker Foodora.

Annons